”Autotoimittajan työstä nähdään yleensä muutamat kivat kuvat koeajosta ja ajatellaan, että siellä sitä mennään tukka hulmuten pitkin Rivieraa. Suurin osa on kuitenkin ihan arkista työtä: istutaan läppäri sylissä ja tarkistetaan tietoja”, freelancetoimittaja Mervi Varonen, 56, sanoo.
Hän kirjoittaa auto- ja liikennejuttuja pääasiassa Keskisuomalainen-konsernin lehtiin ja myös kuvaa juttunsa itse.
”Tykkään autoista ja autoiluista, mutta en ole insinööri tai viettänyt nuoruuttani tallissa autoja rassaten”, Varonen sanoo.
”Teen paljon uusiin autoihin liittyviä juttuja. Ne kiinnostavat kuitenkin vain osaa lukijoista. Siksi pyrin löytämään mielenkiintoisia ilmiöitä ja tarinoita erilaisten vehkeiden ja niiden omistajien takana.”
Autoalan murros ja liikenteen sähköistyminen tuovat autotoimittajien työhön paljon uutta opittavaa. Se on Varosen mielestä työlästä, mutta hauskaa.
”Autoissa on edelleen neljä pyörää, mutta tekniikka on uutta.”
Uusimmassa lehdessä
- Paikallismedia kytkee ihmiset yhteisöönsä. Alajärvelle muuttanut Jukka Vuorio huomasi tarttuvansa pikkukunnan uutisiin sitä painokkaammin, mitä synkemmältä maailma muussa mediassa näyttää.
- Yleisön luottamus täytyy ansaita yhä uudelleen
- Journalistin ohjeiden uudistusehdotukseen paljon kommentteja – ”On jätettävä tilaa myös journalismin houkuttelevuudelle”
- Palkaton sairauspäivä huolettaa – liitto ei hyväksy ehdotusta, jos sitä esitetään neuvotteluissa