Anna hyvän kiertää

Kun toimittaja haastattelee vanhempia, valokuvaaja Jonas Brunnström leikkii lasten kanssa

”En koskaan mene kuvauskeikalle tai tekemään vain omaa työtäni, vaan me menemme toimittajan kanssa tekemään juttua. Kysyn aina, mikä on homman pihvi ja mitä haluamme saada irti. Jos toimittaja osaa sen kiteyttää, se on myös kuvalle hyvä peruskivi”, valokuvaaja Jonas Brunnström sanoo.

Österbottens Tidningissä työskentelevä Brunnström kuvasi viime tammikuussa Laleh, Lykke, Totte ja Adelé Sundkvistin leikkimässä perheen kodissa. Juttu käsitteli inflaatiota ja perheen kustannusten kasvua. Se on osa nuorten aikuisten ja lapsiperheiden arkea käsittelevää sarjaa, jota Brunnström on tehnyt toimittaja Rebecca Petterssonin kanssa.

”Yleensä minä saan leikkiä lasten kanssa sillä aikaa, kun toimittaja haastattelee vanhempia. Tällä kertaa ei tarvittu paljoa muuta. Katselin leikkiä, ja siinähän se kuva sitten syntyi. Sain heittäytyä tilanteeseen. Sitä heittäytymistä tässä on harjoiteltu kohta 20 vuotta.

Näillä keikoilla mieli poukkoilee epätoivon ja riemun välillä. Ei tiedä, saako sieltä mitään kuvallisesti. Välillä keikat ovat todella tuskaisia – ja sitten välillä syntyy tällaisia timanttisia juttuja.

Tilanne on täysin aito, enkä käyttänyt kuvassa muuta kuin vallitsevaa valoa. Minulla ei tainnut olla salamaa edes mukana. Kattolampun valo heijastuu kohti kuvan nurkkia, koska se oli melkein keskellä huonetta. Ja kun kuvan etualalla olevien lasten huomio on suuntautunut ylöspäin – sinne mistä valokin tulee – niin se toimi hyvin.

Myös kuvan symboliikka on kohdillaan, mutta en lähde valehtelemaan, että olisin miettinyt sitä kuvatessa.”

Brunnströmin kuva Sundkvistin perheen lapsista julkaistiin Österbottens Tidningissä. Juttu kertoi siitä, miten hintojen nousu on vaikuttanut perheen talouteen. Kuva: Jonas Brunnström

Jonas Brunnström sanoo verkkojournalismin muuttaneen paljon tapaa, jolla hän kuvaa.

”Kun ei olla enää pelkästään printin varassa, yhden kuvan ei tarvitse kiteyttää koko juttua. Kuvakerrontaa voi tehdä aivan eri tavalla, eikä kukaan enää määrää, onko kuva yhdellä vai viidellä palstalla. Voin itse lisätä kuvia tekstiin juuri niihin kohtiin, joihin ne mielestäni sopivat.

Nykyisin video on usein tärkeämpi kuin valokuva. En voi mennä keikalle ’korvatulpat päässä’ ja vain katsoa, mitä siellä on. Sosiaalisessa mediassa videoni ja valokuvani kilpailevat kaiken muun sisällön kanssa. Ei sinne voi tunkea mitä tahansa.”

Brunnström on lehtensä ainoa kuukausipalkkainen kuvajournalisti. Hän toivoo, että myös maakunta- ja paikallislehdissä ymmärrettäisiin, miten tärkeitä omat kuvaajat ovat.

”Valokuvaaja liikkuu koko ajan yli toimitusten sisäisten rajojen. Kun menen valtuustoon kuuntelemaan ja kuvaamaan, ne asiat heijastuvat suoraan jalkapallokentälle tai maatilalle. Tässä työssä näkee, miten asiat ovat yhteydessä toisiinsa.”

Jonas Brunnström, 47

Kokkolassa ja Pietarsaaressa ilmestyvän Österbottens Tidningin valokuvaaja. Aloitti kesäkuvaajana vuonna 2004, kun lehti oli vielä Jakobstadst Tidning.

Asuu Uudessakaarlepyyssä. Syntyisin Espoosta.

Opiskeli medianomiksi ruotsinkielisessä Novia-ammattikorkeakoulussa.

Työskenteli opintojen jälkeen kaksi vuotta valokuvaajana Bildström-valokuvastudiossa Uudessakaarlepyyssä. ”Mats Sandströmiltä opin, mitä ammattikuvaajan oikeasti pitää tehdä.”

Tällä palstalla Journalisti pyytää ilmiantamaan loistavia alan tuotoksia. Viestiä vie seuraavaksi eteenpäin se, jonka työ esitellään palstalla.

Clas-Olav Slotten valinta

Keskipohjanmaan valokuvaaja Clas-Olav Slotte valitsi esiteltäväksi Jonas Brunnströmin kuvan, joka julkaistiin Österbottens Tidningissä 8. tammikuuta.

”Juttu tavallisen lapsiperheen arjesta, taloudellisesta tilanteesta ja pärjäämisestä, kun inflaatio on korkeimmillaan neljäänkymmeneen vuoteen. Kuvassa lapset rakentavat korkeaa tornia duploista. Pysyykö rakennelma pystyssä, kun viimeinen pala painetaan kiinni, vai romahtaako torni? Brunnström on vanginnut huippuhetken, johon sisältyy riemua ja jännitystä. Tytön ilme, ylin pala ja taustalla loistava tähti sekä pojan kasvot saavat aikaan mainion tunnelman. Seinällä roikkuva eläin näyttää myös seuraavan tilannetta. Hieno valaistus.”