Fokus

Värimäärittelijä Ilari Paavonen tekee työtä kahdessa vuorossa, jotta tv-historia säilyy

”Tykkään vanhan filmimateriaalin restauroimisesta. Parasta tässä työssä on, kun saan huonokuntoisen filmin hyvään kuntoon – niin, että se näyttää siltä, kuin se olisi kuvattu eilen”, Ilari Paavonen kertoo.

Paavonen, 59, työskentelee Ylen digitointi- ja restaurointitiimissä. Hän kunnostaa ja tallentaa 1950 – 1990-lukujen televisio-ohjelmia ja elokuvia digitaaliseen muotoon.

”Ääninauhat ovat erityisen herkkiä. Ne alkavat muodostaa etikkahappoa, hapertuvat ja muuttuvat käyttökelvottomiksi.”

Ilari Paavonen osaa filmien konservoinnin kaikki vaiheet. Ennen filmin skannaamista tarkastetaan, että esimerkiksi liitoskohdat ovat kunnossa. ”Välillä on vaikeita tapauksia. Etikoituminen tuhoaa filmiä tehokkaasti.”

Kun filmi tulee arkistosta, Paavosen konservaattorikollega avaa purkin ja tarkastaa filmin kunnon sekä sen, että skarvit eli filmin liitoskohdat kestävät. Sitten tämä pesee filmin erityisessä pesukoneessa. Kun filmi on skannattu, se siirtyy Paavosen tietokoneelle. Hän korjaa kuva kuvalta valot ja värit, vakauttaa kuvan sekä poistaa roskat ja naarmut.

Vanhat filmit skannataan sähköiseen muotoon. Sen jälkeen niiden värimaailma määritellään vastaamaan mahdollisimman tarkasti sitä, millaisia niiden piti aikanaan olla.

Paavola osaa kaikki kunnostuksen työvaiheet. Hitain niistä on värimäärittely. Vertailukohtia oikealle värimaailmalle etsitään esimerkiksi vanhoista lähetystallenteista. Jos mahdollista, avuksi pyydetään alkuperäinen kuvaaja.

Ylen filmiarkiston digitoinnissa riittää työtä lähes 20 vuodeksi.

”Filmit tuhoutuvat pikkuhiljaa. Siksi täällä paiskitaan työtä kahdessa vuorossa.”