Päivitys: Oma Aika -lehden osti Mediamoguli oy, joka jatkaa lehden julkaisemista. Lue lisää aiheesta täältä.
Fokus Media harkitsee nuorille naisille suunnattujen aikakauslehtiensä Cosmopolitanin ja Ellen lakkauttamista.
Lehtien toimituksia koskevat yt-neuvottelut alkavat ensi viikon keskiviikkona 16. lokakuuta. Työnantajan ilmoittama työvoiman vähennystarve on yhdeksän henkilötyövuotta. Neuvottelut kestävät kaksi viikkoa.
Elleä ja Cosmopolitania on tarkoitus tämän hetkisten kaavailuiden mukaan julkaista ensi vuoden alkupuolelle saakka.
Yli 50-vuotiaille lukijoille suunnattua Oma Aika -lehteä koskeneet yt-neuvottelut saatiin Fokus Mediassa päätökseen aiemmin syksyllä. Neuvottelut johtivat lehden lakkauttamiseen ja kolmen työsuhteen päättymiseen. Omaa Aikaa ilmestyy tänä vuonna vielä kaksi nuomeroa ja ensi vuonna kaksi numeroa. Ilmestyminen loppuu helmikuussa 2020.
Fokus Media osti vuoden 2017 lopussa Cosmopolitanin Sanomalta ja Ellen, Oman Ajan sekä Koti & Keittiön Allerilta.
Yhtiö perustettiin vuonna 2014. Se julkaisee kaikkiaan kahtatoista erikoisaikakauslehteä.
”Firmalla on ollut vaikeaa alusta saakka”, Fokus Median pääluottamusmies Petri Laulajainen sanoo.
”Vuosien varrella on ollut yt-prosesseja ja toimitusten vapaaehtoisia palkanalennuksia. Kyllähän se porukan yllättää, kun tuotteita joudutaan lopettamaan.”
Aiemmin tänä vuonna Fokus Mediassa vaihdettiin vapaaehtoisesti lomarahoja vapaisiin. Laulajainen kuvailee Fokus Median työntekijöiden tunnelmia epävarmoiksi.
”Eihän tällaisia uutisia kukaan ota ilolla vastaan. Tämä vuosi on ollut melkoinen. Koko ajan on jotakin vastaavaa.”
Fokus Mediassa ovat käynnissä myös aiemmin alkaneet yt-neuvottelut, joissa harkitaan kaikkiaan 55 työntekijälle kahden viikon lomautuksia. Nämä neuvottelut päättyvät ensi viikolla.
Toimitusjohtaja Tapani Pitzen sanoo, että yt-tilanteessa on kysymys lehtien kannattavuudesta.
”Oma Aika päätettiin lopettaa, koska meillä ei ole varaa kustantaa tappiollista lehteä. Cosmopolitanin ja Ellen tilannetta en voi tässä vaiheessa kommentoida enempää. Lakkauttamismahdollisuutta tutkitaan. Neuvottelukutsu on annettu. Mikään ei ole tietenkään varmaa.”
Fokus Media on lakkauttamassa vain pari vuotta sitten hankkimiaan lehtiä. Tuliko niiden heikko kannattavuus yllätyksenä?
”Se on ollut pettymys”, Pitzen sanoo.
“Se on ollut pettymys. Markkina ei ole millekään kustantajalle helppo. Kustannuksia joudutaan jatkuvasti katsomaan tiukalla siivilällä. Se on tällaisen taantuvan toimialan haaste.”
Markkinointi & Mainonnan syyskuussa julkaiseman mediakatsauksen mukaan Fokus Media Finland oli vuonna 2018 eniten liikevaihtoaan kasvattanut mediayhtiö. Sen liikevaihto kasvoi peräti 46 prosenttia 15,2 miljoonaan euroon. Yhtiön nettotulos oli kuitenkin 0,3 miljoonaa euroa tappiollinen.
Oikaisu 11.10. kello 17.10: Jutussa kerrottin virheellisesti, että Oma Aika ilmestyisi “viela kaksi kertaa”. Lehti kuitenkin ilmestyy vielä tänä vuonna kaksi kertaa ja ensi vuonna kaksi kertaa. Oikaisu 11.10. kello 18.18. Tarkennettu myös Cosmopolitanin ja Ellen tämänhetkisten suunnitelmien mukaan jäljellä olevia ilmestymiskertoja.