Ministerin vierailua markkinoitiin vain somessa – ilmoitusta toivonut paikallislehti älähti

Kemijärveläisen paikallislehti Koti-Lapin päätoimittaja Sami Kasurinen moittii 2. elokuuta julkaistussa pääkirjoituksessaan Antti Rinteen (sd.) hallitusta perinteistä mediaa kohtaan kielteisestä asenteesta.

Tätä juttua on päivitetty 8.8. Koti-Lapin päätoimittajan kommenteilla.

Kasurisen kirjoitus käsittelee hallituksen ministerien kirjastokiertuetta, jonka yksi tapahtumista järjestettiin maanantaina Kemijärvellä. Elinkeinoministeri Katri Kulmunin (kesk.) puhetilaisuutta varten ei ostettu Koti-Lapista ilmoitusta, vaan elinkeinoministeriön tiedottajan mukaan tapahtumasta tiedottaminen nojasi sosiaalisen median kanaviin. Tämä on tiedottajan mukaan ollut linjana kirjastokiertueen muissakin tapahtumissa.

Tiedotteita ja haastattelutarjouksia eli toiveita ilmaisesta näkyvyydestä paikallislehtien suuntaan kyllä tulee, Kasurinen kirjoittaa.

”Hallitusohjelman yhteydessä on korostettu vastuullisen suomalaisen median merkitystä. Muste ei ehtinyt kuivua paperissa, kun valtioneuvosto valitsi hallitusohjelmansa tiedotusstrategiassa ilmoitusvälineeksi yksin Facebookin, Twitterin ja Instagramin”, Kasurinen kirjoittaa pääkirjoituksessaan.

”Valtioneuvosto valitsi ainoaksi ilmoitusvälineekseen ilmaiset, ylikansalliset, kyseenalaiseen asemaan usein joutuneet, valemediastaan ryvettyneet, sisältöä tuottamattomat ja demokraattisten valtioiden vaaleja horjuttaneet yritykset enemmin kuin vastuullisen suomalaisen median ja sen journalismin.”

Päätoimittajan mukaan valtiollisilla toimijoilla olisi erityisvastuu viestintäkanaviensa valinnassa. Hän kyseenalaistaa myös sen, kuinka hyvin some-kanavat tavoittavat kansalaisia Itä-Lapissa.   

 

Valtioneuvoston viestintäjohtaja Päivi Anttikosken mukaan lehtimainostamisen kieltävää linjausta ei ole. Hän tietää ainakin yhden ministeriön ostaneen kiertueeseen liittyneen ilmoituksen paikallislehdestä, kyseisen ministeriön rahoilla. Lisäksi kirjastoille on tuotettu materiaaleja, joita nämä voivat käyttää omassa markkinoinnissaan.

Valtioneuvoston viestintäosastolla ei kuitenkaan ole kirjastokiertueelle omaa mainosbudjettiaan, Anttikoski kertoo Journalistille.

”Me emme osta hallitukselle mainostilaa, myöskään sosiaalisessa mediassa”, Anttikoski sanoo.

Tätä hän perustelee sillä, ettei valtioneuvoston kanslia muutoinkaan osta medianäkyvyyttä yksittäisille poliitikoille. Sen ovat tehneet puolueet ja poliitikot itse. Nyt keskusta tai Kulmuni eivät sitä tehneet.

Poikkeuksen tekevät yhteiskunnalliset, vaikkapa liikenteeseen liittyvät kampanjat, joille ministeriöt saattavat ostaa yleisöä somessa.

Voiko tästä päätellä jotain Rinteen hallituksen suhteesta mediaan?

”Ei todellakaan. Konsepti on tehty täällä viestinnässä. Siinä syytetään väärää puuta. Kaikki haukut voi osoittaa tänne viestintäosastolle”, Anttikoski sanoo.

Anttikoski ei osaa arvioida sitä, onko perinteisen lehti-ilmoittelun merkitys vähentynyt poliittisessa viestinnässä. Moni poliitikko kyllä nykyisin valitsee Facebook-tapahtuman perustamisen lehti-ilmoituksen sijaan.

Toisaalta paikallislehtiä selatessa tulee edelleen vastaan mainoksia, joissa poliitikko toivottaa kansalaiset tervetulleiksi toritapaamiseen.

”Kansanedustajat tajuavat sen, että etenkin vanhemman väestön tavoittaa lehtimainonnalla”, Anttikoski sanoo.

 

Päätoimittaja Sami Kasurinen korostaa, ettei hänen pääkirjoituksessaan ollut kyse yhden mainoksen ostamatta jättämisen aiheuttamasta ”mielipahasta”, vaan asiaan liittyvästä yhteiskunnallisesta tasosta, josta myös Rinteen hallitus – eivät vain sen viestijät – on vastuussa.

”Sanomalehti on sata vuotta vanha joukkorahoitusjärjestelmä. Pienillä viisikymmenvuotisilmoituksilla tulee lisää pieni ripe, jolla journalistista sisältöä voidaan tehdä. Samalla tapaa se ei ole ollenkaan pieni ripe, jolla kunnat ja valtio voisivat ilmoittaa lehdessä”, Journalistin 8. elokuuta haastatteluun tavoittama Kasurinen sanoo.

Kun ilmoituksen jäävät ostamatta, valtio jättää tekemättä oman osuutensa vastuullisen journalismin tukemisessa, Kasurinen sanoo.

Kasurinen korostaa, ettei mainoksen ostaminen paikallislehdestä ole ehto jutun tekemiselle: jos ministerillä on uutisarvoista sanottavaa, kyllä hänestä juttu tehdään. Sen sijaan vierailun mainostaminen etukäteen on markkinointia.

Itä-Lapissa siihen paras tapa olisi Kasurisen mielestä kaikkiin talouksiin kannettava ilmainen paikallislehti.

”Kyllä hallituksenkin on maksettava osansa tiedonvälityksestään järjestelmässä, jolla vastuullinen suomalainen tiedonvälitys toimii. Jokaisen pitäisi osallistua tähän joukkorahoitusjärjestelmään, josta jokainen saa vähän itselleen.”

Pääkirjoituksen voi lukea Koti-Lapin verkkosivuilta tästä linkistä

Päivitys 8.8. kello 11.30: Juttuun on päivitetty Koti-Lapin päätoimittajan Sami Kasurisen kommentit.