Oppikirja on nykyisin kokonainen tuoteperhe, sanoo Mari Rakkolainen.
Oppikirjapuolella sähköinen julkaiseminen on jo pitkään ollut arkea. Otavan oppimateriaalien humanististen aineiden tuotepäällikkönä työskentelevän Mari Rakkolaisen mukaan oppikirja on oikeastaan tuoteperhe, jossa mukana on tehtäväkirjoja, opettajanoppaita sekä sähköistä aineistoa verkkopalvelussa. Digikirjoissa on myös erilaisia rikasteita, kuten videoita ja äänitiedostoja.
”Kyllähän se on tuonut paljon lisää työtä”, Rakkolainen sanoo.
Käsiparit eivät ole lisääntyneet samassa suhteessa. Kun peruskoulun opetussuunnitelma vielä vuonna 2016 uudistuu, oppikirjojen kustannustoimittajilla pitää kiirettä. Samalla se toki tarkoittaa, että alalla riittää töitä. Myös koulutusta uudenlaisten materiaalien tuottamiseen on Rakkolaisen mukaan tarjottu suhteellisen hyvin.
Journalistiliitossa on noin 400 kustannusalalla työskentelevää jäsentä. Kustannustoimittajien työehtovaliokuntaan kuuluvan Rakkolaisen mielestä etenkin ammatin materiaalisen arvostuksen nostamisessa on vielä paljon töitä. Korkeasti koulutetun joukon palkat jäävät kauas toimittajien keskiansioista.
”Tämä on hiljaisten, sopeutuvien ihmisten ala. Etenkin yleisen kirjallisuuden puolella tehdään paljon ylitöitä.”
Kustannustoimittajien nykyinen työehtosopimus on voimassa marraskuun 2016 loppuun saakka. Pelkkää tyyntä on tuskin kuitenkaan siihen asti luvassa.
”Myynnin pudotus tarkoittaa aina rakenteellisia muutoksia”, Rakkolainen pohtii.
Avoimesti verkossa jaettavia oppimateriaaleja Rakkolainen ei pidä ammattilaiskirjoittajille uhkana. Laadukasta sisältöä kannattaa tuottaa myös jatkossa – riippumatta siitä, julkaistaanko se paperilla vai bitteinä.
Lue lisää e-kirjoista “Seitsemän estettä e:n tiellä”-jutusta.

Uusimmassa lehdessä
- Laivayhtiö painostaa toimitusta, kilpailu on kovaa ja lehtiä omistaa sama liikemies. Ahvenanmaa on silti maailman paras paikka tehdä journalismia, sanovat toimittajat.
- Lyhyempi työaika ja oma loma houkuttelevat media-alan työntekijöitä
- Medieförbundet vill inte förhandla trots Konkurrensverkets besked om kollektiva förhandlingar för frilansare
- Kaikki armeijat tekevät propagandaa, sodasta uutisoiminen on vaikeaa ja raskasta