Media-ala

Helsingin Sanomat kävi muutosneuvottelut HS Nyt toimituksen lopettamiseksi – toimittajat saivat pitää työnsä

HS Nyt -brändi poistuu Helsingin Sanomien julkaisualustoilta.

Helsingin Sanomat kävi torstaina 18. tammikuuta muutosneuvottelut HS Nytin toimituksen lakkauttamisen takia. Neuvotteluiden tuloksena ei irtisanottu ketään vaan HS Nytin viisihenkisen toimituksen toimenkuvat muuttuvat. Muutoksen seurauksena Nyt -brändi poistuu käytöstä tammikuun lopussa. 

Helsingin Sanomien vastaavan päätoimittajan Erja Yläjärven mukaan HS Nyt -nimike poistuu, koska lehti haluaa sitouttaa nuoret Helsingin Sanomat -brändin kuluttajiksi. Ylöjärven mukaan toimitus haluaa muutoksella viestiä, että Helsingin Sanomat sopii myös nuorelle yleisölle. 

”Siksi alabrändi ei ole minusta paras ratkaisu”, Yläjärvi sanoo. 

”Olen alusta asti sanonut julkisesti, että Hesari haluaa keskittyä perusbrändin kehittämiseen. Tämä liittyy siihen.” 

HS Nyt -toimituksen lakkauttamisen lisäksi Helsingin Sanomien televisio- ja menoliite Nyt nimetään uudelleen.


Helsingin Sanomat perusti nuorisolle suunnatun Nyt-viikkoliitteen vuonna 1995. Vuosien varrella Nytin sisältöjä alettiin julkaista yhä enemmän verkossa. Paperiseen Nyt-liitteeseen jäivät lopulta enää televisio- ja tapahtumatiedot. 

”Nyt on ollut mahtava brändi”, Yläjärvi sanoo. 

Marraskuussa 2022 Helsingin Sanomat alkoi näkyvästi kehittää Nyt-nimikettä. Se nimitti uuden HS Nyt -nimisen toimituksen, joka teki sekä tekstimuotoisia juttuja verkkoon että sisältöjä sosiaalisen median alustoille. 

Helsingin Sanomien päätoimittajana oli tuolloin Kaius Niemi. Hän erosi tehtävästään reilua viikkoa myöhemmin rattijuopumuksen takia. Syyskuussa 2023 päätoimittajana aloitti Erja Yläjärvi. 

Yläjärvi ei halua kommentoida edeltäjänsä strategisia valintoja HS Nytin uudistamisessa.

”Minä en ollut päätoimittaja Helsingin Sanomissa silloin”, hän sanoo. 


Yläjärven mukaan HS Nytin vanha toimitus keskittyy jatkossa Helsingin Sanomien sosiaalisen median videosisältöjen sekä audiojournalismin tekemiseen. 

”Teinien ja nuorten aikuisten mediankulutus painottuu nyt audioon ja videoon”, Yläjärvi sanoo. 

Muutoksen myötä HS:n toimitus lopettaa erityisesti nuorille suunnattujen tekstimuotoisten juttujen tekemisen. 

”Totta kai haluamme tavoittaa nuoret tekstimuotoisella kerronnalla, mutta muut kerronnan keinot tavoittavat teinit ja lukioikäiset paremmin”, Yläjärvi sanoo. 

Äänisisältöjen tekemistä varten Helsingin Sanomien suunnitelmissa on perustaa myös oma audiotiimi. Päätoimittajan mukaan HS Nytin perustamisen jälkeen äänisisältöjen kulutus ja merkitys on kasvanut odotettua nopeammin. 

Erja Yläjärvi kertoo, että ei ole ”aistinut suurta draamaa” muutosuutisen yhteydessä, mutta ei halua muuten kommentoida toimituksen tunnelmaa, koska uutiseen liittyy työnkuvien muutoksia. 

”Monelle toimituksessamme Nyt on henkilökohtainen asia, koska he ovat olleet tekemässä sitä 1990-, 2000- ja 2010-luvuilla. Sen voin sanoa”, hän sanoo. 

HS:n pääluottamushenkilö Lilli Korhonen on juuri aloittanut tehtävässään eikä halunnut kommentoida muutosneuvotteluita.