Media-ala

MustRead laajentaa tiedejuttuihin ja paikallisuutiskirjeisiin – ”Journalismi on kasvuala”, sanoo päätoimittaja Anne Moilanen

Verkkomedia MustRead on julkaissut tällä viikolla kaksi uutta tuotetta. ”Journalismi on kasvuala”, perustelee vastaava päätoimittaja Anne Moilanen. Kuva: Heli Saarela

Verkkomedia MustRead alkaa julkaista yhteistyössä suomalaisyliopistojen kanssa tiedejuttuja, jotka se avaa myös muiden käyttöön. Yliopistojen tutkijoiden kirjoittamat yleistajuiset artikkelit omista tutkimuksistaan julkaistaan Creative Commons -lisenssillä. Se tarkoittaa, että ne voi julkaista myös toisissa julkaisuissa, muokkaamattomina ja lähde mainiten.

”Toivomme, että tutkijoiden työn tulokset leviävät mahdollisimman laajalle”, MustReadin vastaava päätoimittaja Anne Moilanen sanoo.

MustRead Akatemia -nimen saanut palvelu julkaistiin tänään keskiviikkona 8. syyskuuta. Sitä rahoittavat mukana olevat kuusi yliopistoa: Aalto-yliopisto sekä Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistot. Mukana on useita eri tieteenaloja.

MustRead Akatemiaa vetävät MustReadin johtava politiikan asiantuntija Erkka Railo ja tiedejournalismin asiantuntija Arttu Saarinen.

”Merkittävin hyöty yliopistoille on, että tekstit saavat uusia lukijoita”, Saarinen sanoo.

Hänen roolinsa on muun muassa tuottaa ja editoida juttuja sekä koordinoida Akatemia-palvelua.

MustRead Akatemian ensimmäiset kuusi juttua julkaistiin tänään. Sen esikuva on Anne Moilasen mukaan brittiläinen verkkojulkaisu The Conversation, johon yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa työskentelevät tutkija voivat kirjoittaa tutkimuksestaan.

Arttu Saarela ja Erkka Railo vetävät MustReadin uutta MustRead Akatemiaa, joka julkaisee yliopistojen tutkijoiden kirjoituksia töidensä tuloksista. Kuva: Anne Moilanen

Yliopistoyhteistyö on MustReadille jo toinen iso avaus tällä viikolla. Maanantaina 6. syyskuuta verkkomedia lanseerasi Helsinkiin ja Lahteen alueelliset uutiskirjeet.

”Me ajattelemme, että journalismi on kasvuala. Haluamme tehdä kannattavaa liiketoimintaa ja kasvaa yrityksenä”, Anne Moilanen perustelee.

Hän pitää kotimaista mediamarkkinaa ”jokseenkin jämähtäneenä”. MustRead on yksi alan harvoista startupeista.

”Olemme toimineet nyt neljä vuotta ja meillä työskentelee parisen kymmentä ihmistä. Kyllä se osoittaa, että kasvua on saatavissa, jos on halua yrittää ja kokeilla.”

MustRead aloitti vuonna 2017 päättäjille suunnattuna verkkomediana. Teemoitettuihin uutiskirjeisiin se laajensi reilu vuosi sitten. Helmikuussa 2020 julkaistiin MustRead Executive -uutiskirje. Sitä ovat seuranneet muun muassa koulutusta, energia-alaa ja ruokaa käsitteleviä kirjeet, joihin sponsoriyritykset saavat mukaan omia sisältöjään. Sponsorien sisällöt erotellaan journalistisesta sisällöstä.

Kullakin uutiskirjeellä on oma päätoimittajansa.

”Olemme pystyneet kehittämään uutiskirjeisiin toimivan ansaintamallin. Meillä on olemassa ‘uutiskirjekone’ jonka voimme käynnistää, kun kirjeelle löytyy rahoittaja”, Moilanen sanoo.

Esimerkiksi Helsinki-uutiskirjeen ensimmäinen sponsori oli Iisalmen kaupunki ja Lahti-kirjeen Lahden kaupunki.

Moilasen mielestä uutiskirjeet ovat osoittautuneet tehokkaaksi ja moderniksi tavaksi käsitellä suuriakin teemoja. Sisällöt suunnitellaan sellaisiksi, että muutamassa minuutissa silmäillen saa käsityksen siitä, mistä aiheessa on kyse. Pitkien tekstien sijaan suositaan ranskalaisia viivoja, taulukoita ja listoja.

Samalla reseptillä MustRead aikoo nyt ottaa haltuun paikallisjournalismin.

”Ikuvanha käyttöliittymä – joku ryppyinen paikallislehti jossain tuulikaapin ja ulko-oven välissä – ei ole enää tätä päivää. Kyllä sähköposti on uusi musta”, Moilanen sanoo.


4minread Helsinki ja Lahti -uutiskirjeet tehdään freelancevoimin. Helsinki-kirjettä päätoimittaa väitöstutkija ja toimittaja Annaliina Niitamo.

Niitamo haluaa nostaa esiin esimerkiksi kaupungin kasvuun, eriarvoisuuteen ja kaupunkikulttuuriin liittyviä kysymyksiä. Kirjeessä esitellään myös uusia paikkoja, tapahtumia ja ihmisiä.

”Haluan laajentaa pois kantakaupunkikeskeisestä uutisoinnista ja ottaa tasaisemmin eri alueita huomioon”, Niitamo sanoo.

Uutiskirjeessä hän aikoo avata myös kaupunkisuunnittelua esimerkiksi esittelemällä ihmisiä päätösten takana.

Kaupungin tiivistämiseen liittyvä keskustelu käy Helsingissä kuumana. Viestintä- ja kaupunkitutkimukseen perehtynyt Niitamo toivoo voivansa käsitellä ajankohtaisia kysymyksiä rakentavasti.

”Keskustelu kaupungin kehittämisestä on konfliktikeskeistä. En halua toistaa vain ensimmäisenä mediaan päässyttä konfliktin kärkeä, vaan tuoda esiin moniäänisyyttä.”

Ensimmäisessä 4minread Helsinki -uutiskirjessä käsiteltiin muun muassa hybridityötä ja kaupungin kasvua.