Pääkirjoitus

Alv laskee, onko sillä vaikutusta?

Pääkirjoitus.

Tilattujen lehtien arvonlisäveroa nostettiin vuoden 2012 alusta nollasta yhdeksään prosenttiin. Tuolloinen valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi (kok.) perusteli ratkaisua muun muassa sillä, että suomalainen lehdistö oli hänen mielestään ammattitaidoton ja poliitikkoja kohtaan ylimielinen. Kaunaisuudelta haiskahtava puhe ei ole erityisen hyvä lähtökohta tehdä veropolitiikkaa, erityisesti kun alv-korotus tuli keskelle lamaa ja toimialan murrosta.

Vuonna 2012 lehtitaloista katosi noin tuhat työpaikkaa. Mediayhtiöt perustelivat irtisanomisia muun muassa arvonlisäveron nousulla.

Sasi on sittemmin tullut toisiin aatoksiin. Vuonna 2016 Sasi totesi Ylelle, että arvonlisäveron nosto oli moka.

”Se täytyy tunnustaa, että silloin tehtiin virhearvio. Oli merkkejä jo siitä, että digitalisaatio saattaa johtaa siihen, että kilpailu media-alalla kiristyy ja lehtien lukijamäärät kääntyvät laskuun, joka tietysti vauhdittui siitä, että lehtien arvonlisävero nousi”, Sasi sanoi.

Arvonlisävero on jälleen ajankohtainen, kun EU päätti tässä kuussa sallia sähköisten julkaisujen arvonlisäveron laskemisen, Suomessa 24 prosentista kymmeneen. Sasin puoluetoveri, valtiovarainministeri Petteri Orpo on useasti todennut, että kunhan lupa EU:sta heltiää, digituotteiden alv laskee.

”Jos suinkin mahdollista, niin pyrimme saamaan sen voimaan ensi vuoden alusta. Senkin aion selvittää, voisiko laki tulla voimaan kesken vuoden”, Orpo sanoi kesällä Uudelle Suomelle.

Viestintäministeri Anne Berner (kesk.) puolestaan totesi jo vuonna 2015 Savon Sanomien haastattelussa, että digiveroa pitää saada alemmaksi.

Lokakuussa Orpo jarrutteli Demokraatissa.

”Toivottavasti saadaan käyttöön ensi vuoden aikana, mutta viimeistään 2020 alussa sen pitää olla voimassa”, hän sanoi.

Jarruttelu seis! Jos valtiovarainministeri, viestintäministeri ja ala ovat asiasta yksimielisiä, muutos ajettakoon läpi saman tien.

Entä mitä tekevät jotkut mediayhtiöt, jotka aiemmin käyttivät alv-korotusta syynä irtisanoa työntekijöitä ja jotka kiihkeästi kannattavat digi-alvin laskua?

Aloittavat yt-neuvottelut heti, kun uutinen alv:n laskemisesta saapuu. Neuvottelut ovat meneillään tai juuri päättyneet muun muassa Alma Medialla, Sanomalla, Allerilla ja Otavamedialla. Malttia siellä. Ei voi olla niin, että tapahtui verolle mitä tahansa, työntekijöitä irtisanotaan.