Journalismi

Anu-Elina Lehdestä tuli taloustoimittaja, koska hän halusi töihin oikeaan mediataloon. Nyt hän tuottaa HS Visiota.

Anu-Elina Lehti keksi opiskeluaikojen lopussa hyvän keinon päästä pysyvästi pois Turusta ja töihin oikeaan mediataloon. Hän ryhtyisi taloustoimittajaksi.

”Ajattelin, että Taloussanomat on niin ankea mesta, että kukaan ei halua sinne kesätoimittajaksi”, Lehti sanoo.

Työnäytteenä toimi juttu, jossa hän kertoi vuorokaudestaan jääkiekkojoukkue TPS:n cheerleaderina.

”[Lehden silloinen toimituspäällikkö] Tapani Pitzen palkkasi minut jossain mielenhäiriössä, vaikka en tiennyt taloudesta yhtään mitään. Menin soitellen sotaan.”

Kesä 2003 Taloussanomissa osoittautui hyväksi valinnaksi. Seuraavana kesänä hän pääsi Helsingin Sanomiin taloustoimittajaksi. Siitä aukeni toimittajan ura, joka vei hänet Sanoman kaupunkitoimituksen, konsulttifirman ja Vihreän Langan kautta kuudeksi vuodeksi Kauppalehteen.

Tämän vuoden alussa hän palasi Sanomataloon, tällä kertaa suurempiin saappaisiin. Lehti on maaliskuun alussa aloittaneen Helsingin Sanomien uuden taloustoimitusbrändin, HS Vision, tuottaja.

Hänen tehtäviinsä kuuluvat toimittajien ohjaaminen, artikkeleiden ideoiminen, visuaalinen suunnittelu, editointi ja julkaiseminen.

HS Vision toimitus aikoo tuottaa visuaalisesti näyttäviä juttuja, jotka hyödyntävät digitaalisen kerronnan keinoja eli numerodataa, videota, kuvaa, ääntä ja tekstiä. Jutun teossa voivat olla mukana esimerkiksi koodari, 3D-animaattori, toimittaja ja tuottajana toimiva Lehti.

”Olen mukana jutun kaikissa vaiheissa”, Lehti sanoo.

 

HS Vision perustamisen taustalla on talousjournalismin kysynnän kasvu ja tarve vahvistaa talouden uutisointia ja sisältöjä. Alan osaaminen oli Lehden mukaan Hesarissa hiljalleen vähentynyt.

Yksityissijoittamisen kasvavan suosion takia talousjournalismi kiinnostaa lukijoita nyt erityisen paljon. Yksityissijoittajien määrä on kasvanut parin viime vuoden aikana 14 prosenttia ja lähes joka viidennellä suomalaisella on osakekaupan mahdollistava arvo-osuustili.

Kasvu näkyy myös Sanoman kilpailijan Alma Median luvuissa. Esimerkiksi Kauppalehden kokonaislevikki kasvoi viime vuonna lähes kymmenen prosenttia.

Tähän imuun haluaa myös HS Visio. Lehden mukaan HS Visio tekee Hesarin vanhaa taloustoimitusta enemmän juttuja nimenomaan sijoittajanäkökulmasta, mutta myös tekniikka, työelämä, tulevaisuus ja aloittelevat yritykset ovat keskeisiä aiheita.

Kohdeyleisökseen toimitus määrittelee ”nuoret ammattilaiset, jotka haluavat menestyä”. Sanomassa ajatellaan, että tarvetta on erityisesti journalismille, joka tuo konkreettista hyötyä talouden parissa työskenteleville ihmisille.

Lehti sanoo, että HS Visio on tulevaisuusmyönteinen media, joka ei halua tehdä synkisteleviä juttuja.

”Me pohdimme, miten voimme päästä parempaan tilanteeseen. Ranteet auki, kaikki meni tai Suomi ei kuulu Pohjoismaihin -meininki ei ole meidän juttumme. Olemme ratkaisukeskeinen media, vaikka se termi on aika loppuun kaluttu.”

 

HS Vision perustaminen on merkittävä investointi Suomen kutistuvilla mediamarkkinoilla. Sanomien edellinen iso panostus talousjournalismiin oli 3T-lehti, jonka ilmestyi vain vuoden ja lakkautettiin vuonna 2013. Sanoman 1990-luvun suurinvestoinnin Taloussanomien paperiversio lopetettiin vuonna 2007. Se jatkaa edelleen verkossa osana Ilta-Sanomien toimitusta.

HS Vision yhdentoista hengen toimitukseen palkattiin seitsemän uutta toimittajaa talon ulkopuolelta. Heistä viisi tuli Sanoman kilpailijalta Alma Talentilta.

HS Visio alkoi ilmestyä verkossa 3. maaliskuuta. Se sai ensimmäisten päivien aikana varovaisen innostuneen vastaanoton sosiaalisessa mediassa, mutta sitä kritisoitiin muun muassa ilmastonäkökulman puuttumisesta ja ”vanhanaikaisen talouspöhinän hehkuttamisesta”. Lehti ei ensimmäisten päivien kritiikistä hätkähdä.

”On vielä liian aikaista arvioida HS Vision painotuksia. Esimerkiksi ilmasto on osa taloutta, koska ilmastokriisin ratkaisu on yrityksille bisnestä ja keskeinen strateginen tavoite. HS Visio on osa Hesarin kokonaisuutta, eikä sen tarkoitus ole käsitellä kaikkia asioita. Se ei tee samaa, mitä HS jo tekee.”

EDIT 11.3. klo 17.45. Oikaisu: HS Vision julkaiseminen alkoi 3. maaliskuuta, ei 2. maaliskuuta, kuten jutussa virheellisesti todettiin.

Anu-Elina Lehti, 41

Tuottaja, HS:n Visio, 2021 –

Alma Talentin talouslehdissä eri tehtävissä 2015 – 2020. Viimeksi Kauppalehti Faktan toimituspäällikkönä ja työelämäverkoston vetäjänä.

Viestintäkonsultti, Ground Communications 2014

Toimittaja, Vihreä Lanka, 2008 – 2013

Valtiotieteiden maisteri, Turun yliopisto 2004

Sanoman toimittajakoulu 2007 – 2008

Harrastukset: Vanhan huvilan remontointi, sähköpyöräily ja barre.