Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedotti marraskuussa, että medialle tarkoitettua koronatukea haki yhteensä 119 media-alan yritystä 271 tiedotusvälineelle.
Traficomilta saatujen tietojen mukaan tukea ovat hakeneet lähes kaikki keskeiset suomalaiset mediatalot. Eniten tukea on haettu pienten sanomalehtien tukemiseen.
Isoista mediataloista hakemustaan eivät jättäneet Sanoma Media Finland ja Otavamedia, jossa 30 ihmisen työt päättyivät syksyn yt-neuvotteluiden tuloksena.
Liiketoimintajohtaja Petteri Putkirannan mukaan Sanoman mediamyynti putosi keväällä reippaasti, joten koronahaun kriteerit täyttyivät, mutta yhtiö päätti silti olla hakematta tukea.
”Liiketoimintamme on kuitenkin kannattavaa ja tänäkin vuonna yhtiö on esimerkiksi maksanut osinkoja, joten tuen hakeminen ei tuntunut kohtuulliselta”, Putkiranta kertoo sähköpostitse.
Otavamedian toimitusjohtaja Timo Kopra ei vastannut Journalistin haastattelupyyntöön.

Uusimmassa lehdessä
- Kaleva Median Juha Laakkonen ja Keskisuomalaisen Vesa-Pekka Kangaskorpi haluavat pitää suomalaisen median suomalaisessa omistuksessa. Pelkkä maakuntahenki siihen ei riitä.
- Media käsittelee vähemmistöjä pinnallisesti ja liian varovasti, kirjoittaa Ujuni Ahmed
- Tekoälysisällöt opettavat yleisön epäilemään, eikä se ole vain hyvä
- Toimitusosasto on yhteisöllisyyden ja virkistyksen paikka