Vem blir glad av banners? Ingen, konstaterade Peter Stolpe, chefredaktör och vd på Vaasa Insider. I september slutade ekonomisajten sälja reklambannerplatser på sin webbplats.
”Egentligen borde vi ha skrotat dem tidigare, men ibland tar det en stund att bygga upp modet för att göra beslut med ekonomiska konsekvenser”, säger Stolpe.
Bannerbeslutet var bara ett av Vaasa Insiders många under de gångna två åren som gått stick i stäv med andra trender inom mediebranschen.
”Ifjol hörde vi till de få galningarna i branschen som startade en ny papperstidning. Vi gav just ut nummer 17 av Botnia Insider i en upplaga på 70 000 och den fortsätter att växa. Bland annat tack vare den och ökad prenumerationsförsäljning ska vi täcka upp för det ekonomiska bortfallet från bannerförsäljningen.”
Stolpe startade bolaget för drygt två sedan tillsammans med Tony Kuusiniemi och Johanna Haveri. Efter tio år som reporter på Vasabladet, där han bevakade främst ekonomi, ville han förverkliga drömmen om att göra ekonominyheter i en egen inramning.
”Jag hade hört att om man är längre än tio år på samma ställe blir man en möbel. Det ville jag undvika. Dessutom tyckte jag att det behövdes en ny typ av ekonominyheter i Vasaregionen.”
Vaasa Insiders bevakning av näringslivet i Österbotten ser vid första anblicken ut som traditionella ekonominyheter. Stolpe framhåller dock att arbetsmetoderna och innehållet bryter mot traditionell medielogik.
”Vi vill tillföra något nytt i allt vi gör, något som för utvecklingen framåt. Vi vill inspirera. När du bläddrat igenom en traditionell tidning är du trött innan du kommit till slutet. Vårt mål är att våra läsare har fått mer energi efter att de läst vår tidning än de hade när de började läsa.”
Han medger att journalistikens granskande uppdrag är viktigt, men tycker att medierna också borde bli bättre på att förklara komplicerade skeenden.
”Jag vill gå på djupet med svåra ekonomiska frågor, till exempel inflation, och förklara så att våra läsare kan dra egna slutsatser.”
Vaasa Insider hör till de bolag som tidigare i år beviljades statens minoritetsstöd, som delas ut till nyhets- och materialproduktion på minoritetsspråk. Stolpe skriver själv på svenska och anlitar frilansare för material både på finska och svenska. Han ser det som en självklarhet att sajten är tvåspråkig.
”Vi vill vara inkluderande och dessutom klarar man sig inte på bara ett språk i näringslivet här i Österbotten.”
Trots att han dagligen har tummen på näringslivets puls vill han inte förutspå hur hösten kommer att bli, vare sig för ekonomin i stort eller för Vaasa Insider.
”Alla planer som vi hade i våras var vi tvungna att kassera när coronakrisen slog till. Vi är tvungna att leva med kort framförhållning och lösa problem i den takt de uppstår. I fjol fördubblade vi omsättningen och det är vårt mål att fördubbla den i år igen.”
Han sticker inte under stol med att det är tufft på mediemarknaden, men har inte ångrat sitt beslut att starta eget.
”Det har varit både roligare och svårare än jag hade tänkt mig. Vi arbetar dygnet runt för att få det att gå ihop, i natt sov jag fyra timmar, men det är okej så länge vi får göra det vi vill.”