Uudenlaista, personoitua lehtikonseptia testattiin brasilialaisen TAM Airlinesin Milano–Sao Paolo -lentoreitillä.
Lentomatkustajille jaettavat lehdet saatetaan tulevaisuudessa kohdentaa jokaiselle matkustajalle erikseen. Uudenlaista, personoitua lehtikonseptia testattiin brasilialaisen TAM Airlinesin Milano–Sao Paolo -lentoreitillä. Own Board Magazine -kokeilun toteutti kansainvälisen mainos- ja markkinointiyhtiö FCB:n Milanon toimisto.
Kunkin matkustajan kuvalla ja nimellä varustettu lehti tehtiin niille matkustajille, jotka olivat lentoa varatessaan hyödyntäneet Facebook Connect -toimintoa. Sen ansiosta yhtiö sai tietoonsa matkustajien tykkäykset ja kiinnostuksen kohteet. Niiden perusteella lehden sisältö räätälöitiin jokaiselle erilaiseksi.
”Vastaanotto oli erittäin positiivinen. Lähdimme hakemaan vaihtoehtoa lentokonelehdille, jotka eivät yleensä ole kovin ajan tasalla eivätkä välttämättä vastaa matkustajien henkilökohtaisia toiveita”, kertoo projektista vastannut FCB Italian luova johtaja Gianluca Belmonte.
Lehden lukemiseen käytettiin FCB:n mukaan aikaa yli kymmenen kertaa enemmän kuin normaalin lentokonelehden selailuun käytetään. Lisäksi kaikki matkustajat ottivat lahjaksi tarkoitetun lehden lähtiessään mukaansa. Own Board Magazine palkittiin mainosalan Cannes Lions -tapahtumassa tänä vuonna.
”Palvelu läpäisi testin, ja tutkimme nyt keinoa tuoda se muillekin lennoille. Todennäköisesti digi-taalisessa muodossa”, Belmonte sanoo.
![Kansikuva](https://journalisti.fi/wp-content/uploads/2024/05/kansi-5-2024-826x1024.jpg)
Uusimmassa lehdessä
- Toimitukset kalastelevat nuoria lyhytvideoilla, mutta heidän elämänsä uhkaa jäädä varjoon journalismissa. Se on kohtalokasta lukutaidolle ja median tulevaisuudelle, sanoo tutkija.
- Inhimillisten kohtaamisten pitäisi olla toimituksen voimavara
- Tasa-arvovaltuutettu patistaa liittoja neuvottelemaan vanhempainvapaista
- Lokale reportern nominerades till Snöspaden – så reagerade Åland