
”Elokuvasäätiö itse tuntuu siis valitettavasti edistävän jotain ihan muuta kuin kansallista kulttuuriagendaa.”
Näin kirjoitti kansanedustaja Wille Rydmanin (ps.) eduskunta-avustaja Tuulia Alanko sähköpostiviestissään Suomen elokuvasäätiössä kulttuuriviennin suunnittelijana työskentelevälle Otto Suuroselle. Alanko viittaa viestissään siihen, että elokuvasäätiö edellyttää tukemiltaan hankkeilta tasa-avo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman sekä ympäristösuunnitelman tekemistä.
Tuulia Alangon viesti oli vastaus Suurosen noin viidellekymmenelle kansanedustajalle lähettämään sähköpostiin. Siinä Suuronen ilmaisee huolensa elokuvasäätiön tukirahoja uhkaavista leikkauksista ja niiden tuhoisasta vaikutuksesta suomalaiseen kulttuuriin. Hallitus päätti budjettiriihessään leikata elokuvasäätiön tuotantotukia 7,8 miljoonalla eurolla. Viime viikonloppuna summan kerrottiin pienenevän 5,5 miljoonaan. Nyt esitetynkin suuruinen leikkaus olisi valtava istu kotimaiselle elokuvatuotannolle.
Suuronen kirjoitti viestinsä yksityishenkilönä.
”Suomalaisten elokuvien kotimainen katsojaosuus on jo pitkään ollut Euroopan kärkeä. Kotimainen tuotanto menestyy, pitää yllä pieniä elokuvateattereita ympäri maata ja kerää vientituloja kansainvälisessä jakelussa pitkäjänteisen työn ansiosta”, Suuronen kirjoitti viestissään.
”Miksi tämä kaikki halutaan ajaa alas?”
Suuronen kertoo saaneensa viestiinsä lähinnä ymmärtäviä ja kiittäviä vastauksia.
”Voittopuoleisesti toki opposition edustajilta”, Suuronen sanoo Journalistille.
Elokuvasäätiö haluaa strategiansa mukaisesti edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta elokuva-alalla. Suurosen mukaan esimerkiksi ympäristösuunnitelman osalta säätiö noudattaa opetus- ja kulttuuriministeriön ympäristöperiaatteita.
Rydmanin avustajan kanssa samoilla linjoilla oli vastauksessaan kansanedustaja Teemu Keskisarja (ps.).
”Näkisin, että myös elokuvasäätiöllä on vastuu siitä, että se ei haaskaa miljooniaan esim. queer-elokuviin, jolla on alle sata katsojaa”, Keskisarja kirjoittaa Suuroselle lähettämässään sähköpostissa.
Suuronen sanoo ainakin Keskisarjan vastauksen viittaavan ainakin Hannaleena Haurun ja Katja Gauriloffin elokuvaan Parvet (2024). Se käsitteli muun muassa sukupuolivähemmistöjä ja rasismia.
Parvet sai elokuvasäätiöltä 462 000 euron tuotantotuen. Se on säätiön tilastojen mukaan saanut tähän mennessä 729 katsojaa. Summa ei ole säätiön tukia vertailtaessa poikkeuksellisen suuri. Esimerkiksi Häjyt 2:n tuki oli 500 000 euroa, Hytti Nro 6:n taas 750 000 euroa.
”Väistämättä näistä viesteistä tulee tunne, että ainoastaan tietynlaiset elokuvat ja tietynlaiset tekijät ovat tärkeitä”, Suuronen sanoo.
Tuulia Alangon sähköpostin toi julki elokuvaohjaaja, Sodankylän elokuvajuhlien hallituksen jäsen Heikki Kujanpää julkisessa Facebook-päivityksessään.
”Tässä ollaan tekemisessä aika perustavanlaatuisten asioiden kanssa”, Kujanpää sanoo Journalistille.
”Elokuvasäätiön leikkausuhassa on kysymys ideologisesta missiosta, ei rahasta.”
Kujanpää vertaa perussuomalaisten missiota Venäjään ja Unkariin.
”Unkarissa valtio tukee vain tietynlaista kotimaista elokuvaa. Venäjällä elokuva on kansanvihollisten tekemää, jos se ei ole virallisen agendan mukaista. On aivan hävytöntä, että hallituspuolue haluaa sulkea kieli- ja seksuaalivähemmistöjen tarinat kansallisen kulttuurin ulkopuolelle”, Kujanpää sanoo.
”Kansallinen kulttuuri ei synny sananvapautta rajoittamalla. Se löytyy sisältöjen moninaisuudesta.”
Tuulia Alanko ja Wille Rydman eivät vastanneet Journalistin yhteydenottoihin.
Wille Rydman on kommentoinut elokuvasäätiön oletettua ideologisuutta myös muun muassa MTV:lle.
Oikaisu 26.9. klo 9.27. Elokuvasäätiön ympäristösuunnitelma johtuu OKM:n ympäristöperiaatteiden noudattamisesta, ei lain, kuten jutussa aiemmin väitettiin.

Uusimmassa lehdessä
- Ammattiyhdistysliike on rakentanut Suomeen vuosikymmenet yhteiskuntarauhaa. Nyt liitot miettivät, kannattaako yhä olla kiltti.
- Aiot eläkeläisenä viedä nuorilta journalisteilta työt, Ruben Stiller
- Mediespråk i Åbo bjuder på ideologiskt språk och utrikesbevakning
- Työelämä muuttui, ja siksi liittojenkin on pakko