Journalistin Barometri kartoitti lukijoiden mieltymystä klikkiotsikoihin. Hieman alle puolet eli 44 prosenttia 409 vastaajasta ilmoitti pitävänsä niitä journalismin syöpänä ja pilaavan koko alan maineen.
Toinen, reilu puolikas ei suhtautunut klikkiotsikoihin aivan yhtä negatiivisesti. 21 prosenttia vastaajista pitää niitä harmillisina, mutta välttämättöminä ja 17 prosenttia mediatalouden turvana. Hyväksi viihteeksi ”clickbaitin” laskee 18 prosenttia.
Uuden Suomen päätoimittaja Markku Huusko sanoo ymmärtävänsä hyvin, että liian arvoitukselliset otsikot harmittavat lukijoita. Verkkomedialle otsikointi on elämän ja kuoleman kysymys, mutta sitä ei voi tehdä brändin kustannuksella.
”Jos otsikko on mahdottoman raflaava, mutta pohjalla on heppoinen juttu, lukija pettyy”, Huusko sanoo.
Uusi Suomi lähtee otsikkokilpaan Huuskon mukaan positiivisella oveluudella. Halpahintaiset klikkiotsikot eivät hänen mukaan Uuteen Suomeen sovi, mukaansa tempaavat ja kiinnostavat kyllä.
”Jos on journalistisesti kiinnostava juttu ja siihen päälle erinomainen otsikko, niin se on verkkomaailmassa ihan lyömätön kuvio.”
Lukijana Huusko vierastaa klikkiotsikoita.
”Kun näen selvästi harhaanjohtamistarkoituksessa tehdyn otsikon, en vahingossakaan klikkaa sitä.”
Uusimmassa lehdessä
- Koulujournalismi myy, koska kaikilla on koulusta mielipide. Antavatko jutut ”kouluihmeen” romahtamisesta koulusta liian mustavalkoisen kuvan?
- ”Viisaampi väistää” – Journalisti selvitti, miten kolme lehteä otti kantaa ay-liikkeen ja hallituksen kiistaan
- Naisen paikka on elokuva-alalla – yhtä hyvin palkattuna kuin miehen
- Identisk oro för public service i Finland och Sverige