Journalistin Barometri kartoitti lukijoiden mieltymystä klikkiotsikoihin. Hieman alle puolet eli 44 prosenttia 409 vastaajasta ilmoitti pitävänsä niitä journalismin syöpänä ja pilaavan koko alan maineen.
Toinen, reilu puolikas ei suhtautunut klikkiotsikoihin aivan yhtä negatiivisesti. 21 prosenttia vastaajista pitää niitä harmillisina, mutta välttämättöminä ja 17 prosenttia mediatalouden turvana. Hyväksi viihteeksi ”clickbaitin” laskee 18 prosenttia.
Uuden Suomen päätoimittaja Markku Huusko sanoo ymmärtävänsä hyvin, että liian arvoitukselliset otsikot harmittavat lukijoita. Verkkomedialle otsikointi on elämän ja kuoleman kysymys, mutta sitä ei voi tehdä brändin kustannuksella.
”Jos otsikko on mahdottoman raflaava, mutta pohjalla on heppoinen juttu, lukija pettyy”, Huusko sanoo.
Uusi Suomi lähtee otsikkokilpaan Huuskon mukaan positiivisella oveluudella. Halpahintaiset klikkiotsikot eivät hänen mukaan Uuteen Suomeen sovi, mukaansa tempaavat ja kiinnostavat kyllä.
”Jos on journalistisesti kiinnostava juttu ja siihen päälle erinomainen otsikko, niin se on verkkomaailmassa ihan lyömätön kuvio.”
Lukijana Huusko vierastaa klikkiotsikoita.
”Kun näen selvästi harhaanjohtamistarkoituksessa tehdyn otsikon, en vahingossakaan klikkaa sitä.”
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena