Median innovaatiokilpailu on ratkennut. Jaetun ykkössijan saivat yksilö- ja joukkuesarjassa Prime ja Aatos -projektit, joiden tuomaristo toivoo yhdistävän voimansa. Molemmille myönnettiin 25 000 euroa.
Sekä Primen että Aatoksen ideana on tarjota lukijalle maksua vastaan sisältöjä usealta lehtitalolta. Primen takana ovat Mika Malin ja Antti Oksanen, Aatoksen Juha Honkonen ja Paavo Virta.
Samassa sarjassa rahaa sai myös kolme muuta projektia. Joukkoistettu faktantarkistuspalvelu Faktabaari palkittiin 30 000 eurolla, videopainotteinen sotaraporttisivusto Puukko Media 20 000 eurolla sekä radio-ohjelma- ja podcast-mobiilisovellus Verner 10 000 eurolla.
Yrityssarjassa suurimmat palkinnot saivat Longplify ja Rapport, joille molemmille myönnettiin 40 000 euroa. Rapport on jo toiminnassa oleva journalismin joukkorahoituspalvelu. Longplify taas on Longplayn ja Glome oy:n palvelu, joka mahdollistaisi esimerkiksi tekstin lukemisen webselaimella ja jatkamisen samasta kohdasta mobiililaitteella sekä palaamisen artikkeliin myöhemmin millä tahansa verkkolaitteella.
Lisäksi palkittiin kohdennettua mobiilimainontaa tarjoava Tässä ja Nyt -laajennus, kuluttajan verkkokäyttäytymisen analyysiin tarkoitettu Datomik sekä ”paperilehden korvaava digitalisoitu kokonaispalvelu” Leia ePaperi. Niistä kukin sai 10 000 euron avustuksen.
Määräaikaan mennessä kisaan ilmoittautui 117 työtä, joista yksityishenkilöiden sarjaan kuului 44 ja yrityssarjaan 73. Loppukilpailuun valittiin 20 finaalityötä.
Kilpailun palkintoina oli jaossa yhteensä 220 000 euroa. Loput median innovaationtuesta jaetaan Tekesin tukina.
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena