Dataistunut journalismi asettaa yleisölle uudenlaisia haasteita. Monet lukijat vastaavat niihin passivoitumalla.
Näin kertoo Convergence-lehdessä julkaistu tutkimus, jossa journalistiikan tutkija Liisa Ovaska analysoi lukijoiden suhdetta yleisödatan keruuseen ja dataistuneeseen journalismiin.
Dataistuminen on ilmiö, jossa nettikäyttäytymistämme mitataan ja analysoidaan laajalla rintamalla. Datan avulla verkkosisältöjä personoidaan automaattisesti, ja data myös ohjaa toimituksellisia valintoja.
Tutkimusta varten Ovaska kokosi Iltalehden lukijoista viisi ryhmää, joissa oli yhteensä 21 tutkimushenkilöä. Heistä enemmistö oli naisia.
Kolmivaiheisen tutkimuksen ydinaineiston muodostivat Zoom-ryhmähaastattelut ja Signal-pikaviestikeskustelut.
Tutkittavien asenteet dataistunutta journalismia kohtaan vaihtelivat tyytyväisyydestä aina aktiiviseen vastarintaan. Asenteesta riippuen lukijat tukeutuivat erilaisiin taktiikoihin navigoidessaan mediasisältöjen maailmassa.
Myönteisimmissä tapauksissa yleisö koki hyötyvänsä dataistumisesta. Automaattinen kohdentaminen auttoi lukijaa löytämään itselleen kiinnostavaa journalistista sisältöä verkon tietotulvasta.
Kuitenkin yleisin tutkimuksessa havaittu taktiikka oli luovuttaminen. Tällöin lukija vaipui passiivisuuteen algoritmien, maksumuurien ja harhaanjohtavien otsikoiden edessä. Taktiikkaan saattoi liittyä ahdistusta ja tunne huijatuksi tulemisesta.
Kaikkein kielteisimmissä tapauksissa haastateltavat ryhtyivät vastarintaan dataistunutta journalismia kohtaan. Tällöin lukijat pyrkivät estämään datan keräämisen ja hillitsivät tietoisesti omaa toimintaansa median kuluttajina. Taktiikka oli kuitenkin yksilölle vaivalloinen, sillä se vaati jatkuvaa valppautta.
Tutkija arvioi, että lukijoiden passiivisuus voi olla osoitus piilevästä vastustuksesta dataistunutta journalismia kohtaan. Onkin mahdollista, että passiivisuus poikii tulevaisuudessa uusia vastarinnan muotoja.

Uusimmassa lehdessä
- Perinteisten mediatuotteiden yleisöt kutistuvat, mutta nekin on tehtävä – ja mielellään hyvin. Millaista on tehdä työtä, jolle toiset povaavat jo sukupuuttoa?
- Kimmo Porttilan mielestä urheiluselostaja on hääjuhlien humalainen eno
- Haastattelujen saaminen on vaikeutunut, arvioivat kokeneet journalistit. Miksi asiantuntijat suhtautuvat pyyntöihin nihkeästi?
- Redigeringen av Bonniers finländska papperstidningar flyttar till Sverige