Journalisten

Medieåret 2016

”Den som hjälper humorgruppen och bandet KAJ på vägen mot framgång är förstås Svenska Yle och nu kan vi alla tillsammans nynna på 'Pa to ta na kako?´, skriver Lina Laurent.

Årets raseriutbrott. Det var mindre än en timme till direktsändningen av Yle Obs debatt då KSF Medias styrelseordförande Kaj-Gustaf Bergh brusade upp och hotade med att sticka sin väg. Orsaken? Han ville inte svara på frågor som dykt upp i reportagemagasinet Amos arv (undertecknad är en av magasinets utgivare). Resultatet? Bergh fick sin vilja igenom och Obsredaktionen tvingades göra en pudel när hela incidenten uppmärksammades av Eftersnack och ÅU:s Nyhetsblogg. Hbl:s läsare var dessutom lyckligt ovetande om vad som skett eftersom KSF Medias tidningar lät bli att uppmärksamma händelsen.

 

Årets goda nyhet. Efter år av minusresultat, samarbetsförhandlingar och nedskärningar i mediebranschen syntes äntligen några ljusglimtar. I februari delgav HSS Media sitt resultat för 2015 som visade en vinst på en miljon euro. HSS Medias vd Svante Wahlbeck har strålat som en sol och lär snart få orsak till ett ännu bredare smil. Resultatet för år 2016 är inte officiellt men om prognosen slår rätt landar vinsten på cirka 1,5 miljoner euro.

 

Årets Å. ”Ruotsalainen O” – som i Åbo, Aura å eller kanske Åbo Underrättelser. Å Communications blev nämligen namnet på Förlags Ab Sydvästkustens färska innehållsbolag som ska syssla med marknadsföring och kommunikation. Vd är Sanna-Maria Sarelius, som också sitter i moderbolagets styrelse.

 

Årets anmälare. Bland det första Susanna Ilmoni gjorde som nytillträdd chefredaktör för Hbl (från tidigare var hon redan ansvarig utgivare för KSF Media) var att författa två anmälningar till Opinionsnämnden för massmedier. Båda riktades mot Svenska Yle och i båda fallen var beslutet friande. Den ena anmälan gällde Marit Lindqvists kolumn När mångfald blir enfald som Ilmoni bland annat ansåg att innehöll spekulationer. Det är förståeligt att Ilmoni är mån om vad andra säger om det egna mediehuset men här kommer ett tips: Ju mer öppen man är om sin egen verksamhet, desto mindre tvingas andra gissa sig till vad som är på gång.

 

Årets marknadsförare. Tänk dig en grupp vars varje steg blir en nyhet i ett public servicebolag. En grupp som haft egen podcast, egen julkalender, som intervjuas som experter och av experter och vars varje singel och video blir en nyhet i både radion och på webben. Den som hjälper humorgruppen och bandet KAJ på vägen mot framgång är förstås Svenska Yle och nu kan vi alla tillsammans nynna på ”Pa to ta na kako?”

 

Årets samarbetssanning. Fungerar samarbetet mellan de finlandssvenska mediehusen bra eller inte? HSS medias vd Svante Wahlbeck bjöd i höst på två helt olika svar. På tankesmedjan Agendas välbesökta medieseminarium sade Wahlbeck att ”vi har ett ypperligt samarbete på många plan”. I en intervju för Yles Mediepodd en vecka senare var tonen en annan. Då sade Wahlbeck att ”samarbetet är relativt dåligt för tillfället. Det är ett stort problem att man främst tittar på sin egen fördel och inte ser gemensamma möjligheter och det här är en sak som säkert fördjupar vår kris.”