”Kirjoitan yleensä lyhyitä ja fragmentaarisia tekstejä, ja lauseiden rullaavuus ja sointi on minulle tärkeää. Siinä, että saan rakennettua palasista ison kokonaisuuden, joka kuvaa myös asioiden syy- ja seuraussuhteita, on paljon työtä”, taiteilija Camille Auer sanoo.
”Mutta tässä onnistuin mielestäni vähän molemmissa.”
Auerin essee Kaiken takana on naisviha (niin on, transmisogynia) julkaistiin verkkomedia Almanac Pressissä kesäkuussa. Teksti kertaa ja kommentoi kriittisesti keskustelua, joka alkoi, kun Varjokirjamessut perui lokakuussa 2023 toimittaja, kirjailija Emilia Männynvälin Toiste en suostu katoamaan -kirjan (Into) esittelyn.
Männynvälin kirjan nimiessee käsittelee biologista naiseutta. Varjokirjamessujen mukaan siinä oli osia, jotka jotkut kokivat transsukupuolisille ihmisille vihamielisiksi. Tämä ei sopinut messujen turvallisemman tilan periaatteisiin.
Perumista seuranneessa julkisessa keskustelussa päätöstä moitittiin Männynvälin tekstiä koskevan keskustelun sensuroimiseksi transsukupuolisten nimissä. Sosiaalisessa mediassa alkanutta keskustelua käsittelivät myös Voima ja Yle.
Camille Auer seurasi keskustelua miettien, että siitä puuttui kokonaan transnaisten näkökulma. Silti hän empi tarttua kynään, koska kalenterissa oli jo muita, freelancerin toimeentulolle välttämättömiä töitä.
Kun Auer päätti kirjoittaa tekstin, hän perehtyi laajasti tapauksesta sanottuun ja kertasi transteorian tekstejä. Hän kaivautui keskusteluun sen sivujuonteita myöten yrittäen ymmärtää sitä.
”Se oli kiinnostavaa mutta raskasta. Omaa ihmisarvoa loukkaavia materiaaleja piti sulatella”, Auer sanoo.
Auer tarjosi tekstiään Ylelle ja Voimalle, mutta ne eivät tarttuneet siihen.
Almanac Press julkaisee vain transsukupuolisten ihmisten tekstejä.
”Siellä sain rauhassa purkaa Männynvälin esseen ja kirjoittaa laajasti sukupuolen ajattelusta”, Auer sanoo.
Auer pohtii esseessään biologista sukupuolta pitkään myös eläinten, etenkin lintujen kautta.
Niille, jotka kirjoittavat transsukupuolisuudesta ilman omaa kokemusta siitä, Auerilla on toive: kysykää transsukupuolisilta, mitä he asioista ajattelevat. Kaikkein tärkeintä on yrittää ymmärtää, että transsukupuoliset ihmiset ovat sitä sukupuolta, mitä ovat. Transnaiset ovat naisia ja transmiehet miehiä, Auer sanoo.
”Kun sen sisäistää, on jo pitkällä.”
Camille Auer, 40
- Runoilija, kirjoittaja ja taiteilija. Työskentelee liikkuvan kuvan, äänen, performanssin, installaation, sanojen ja käsitteiden parissa. Perehtynyt erityisesti sukupuolen käsitteeseen.
- Pitänyt seitsemän yksityisnäyttelyä sekä osallistunut näyt-telyihin Valokuvataiteen museossa ja Wäinö Aaltosen museossa.
- Taiteen maisteri Aalto-yliopistosta 2016.
- Kirjoittanut muun muassa niin&näin -lehteen, Kritiikin Uutisiin, Almanac Journal -julkaisuun sekä AQNB-, No niin- ja Almanc Press -sivustoille.
Susi Siriya Oreniuksen valinta
”Taiteilija Camille Auerin teksti Kaiken takana on naisviha (niin on, transmisogynia) on helsinkiläisen Almanac Pressin julkaisema seikkaperäinen kirjoitus kulttuurikenttää koskeneesta tapauksesta. Emilia Männynvälin kirjaesittely peruttiin Varjokirjamessuilla, ja asiasta syntyi laaja keskustelu. Transmisogyniaa koskeva keskustelu täyttyi cis-sukupuolisten ulostuloista. Auer perkaa tapausta ja tuo esille näkökulmia, jotka eivät saaneet samalla tavalla tilaa. Auerin perehtyneisyys lintuihin on sangen kiehtovaa, ja essee on suurella taidolla kirjoitettu. Almanac Press on vuodesta 2021 tehnyt merkittävää julkaisu- ja kirjastotyötä suomeksi ja englanniksi ja tuonut esille queer- ja transääniä. Se julkaisee muun muassa runoutta ja esseitä.”
Uusimmassa lehdessä
- Kohu arabiankielisistä uutisista kuumensi repivän Yle-rahoituskeskustelun. Uutisankkuri Esraa Ismaeel on seurannut keskustelua ihmeissään.
- Sinuhe Wallinheimo kiinnostui kaupallisen median ahdingosta ja hakeutui Ylen hallintoneuvoston johtoon. Läheiset välit Vesa-Pekka Kangaskorpeen ovat hänelle arka paikka.
- Kulttuurin leikkaukset hukkaavat ammattitaitoa peruuttamattomasti