Ansvarsfull journalistik har fått sin egen stämpel.
Rättvis handel, finländskt arbete, ekologisk mat – alla använder de sig av ett varumärke. Orsaken är enkel: konsumenterna ska veta att en produkt är certifierad – och uppfyller vissa villkor.
Därför har även ”ansvarsfull journalistik” nu fått sin egen stämpel.
Lanseringen skedde i förra veckan då snart sagt alla chefredaktörer vid de finländska tidningarna – d.v.s. tidningar som är med i Opinionsnämnden för massmedier – publicerade personliga upprop för just ansvarsfull journalistik.
På Vasabladet är chefredaktören Niklas Nyberg nöjd med kampanjen:
”Det här är ett sätt att påminna läsarna om vad vi står för, och påminna läsarna om att källkritik är viktigt i dagens informationsflöde.”
Kampanjen pågår under två veckor men alla medlemsmedier har rätt att använda märket så länge de vill.
![Kansikuva](https://journalisti.fi/wp-content/uploads/2024/05/kansi-5-2024-826x1024.jpg)
Uusimmassa lehdessä
- Toimitukset kalastelevat nuoria lyhytvideoilla, mutta heidän elämänsä uhkaa jäädä varjoon journalismissa. Se on kohtalokasta lukutaidolle ja median tulevaisuudelle, sanoo tutkija.
- Inhimillisten kohtaamisten pitäisi olla toimituksen voimavara
- Tasa-arvovaltuutettu patistaa liittoja neuvottelemaan vanhempainvapaista
- Lokale reportern nominerades till Snöspaden – så reagerade Åland