Liitto

Väärä jäsen kuvassa

Bloggaaja Journalistiliiton mannekiinina suututti osan jäsenistä. Kaupallisten sisältöjen tekijöillä ja journalisteilla olisi opittavaa toisiltaan, sanoo Emmi Nuorgam.

”Voisiko joku jo pliis kertoa, miksi toimittajien ja bloggaajien pitää aina olla eri puolilla?” parahti omaa blogia pitävä Emmi Nuorgam Facebook-sivullaan kesäkuun lopussa.

Viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevä Nuorgam oli kertonut Journalistiliiton sivuilla syistään liittyä Suomen freelance-journalistien jäseneksi. Palaute ei ollut vain positiivista. FB-keskusteluissa ihmeteltiin, miksi liitto tuhlaisi aikaansa kaupallisia sisältöjä tekevien puolustamiseen.

Nuorgam epäilee, että skismalle on ainakin yksi helppo selitys: työpaikat. Bloggaajia ja muita sisällöntuottajia on otettu mediataloihin töihin, samalla kun journalisteja on irtisanottu.

 

Viestijät ovat voineet olla Journalistiliiton jäseniä vuodesta 2014 lähtien. Nuorgam toivoisi, että eri jäsenryhmät voisivat keskustella teemasta kiihkotta.

”En itse tunne yhtään bloggaajaa, joka ajattelisi, että kaupallinen sisällöntuotanto voisi täyttää journalismin tehtävän.”

Opittavaa olisi kaikilla: Journalistit voisivat ottaa mallia tavasta, jolla bloggaajat tekevät näkyväksi omaa osaamistaan. Bloggaajat taas tarvitsisivat ammattiliitolta selkänojaa palkkioasioissa ja eettisissä kysymyksissä, kuten piilomainonnassa.

Esimerkiksi tubettajia kouluttavat lähinnä mediatalot ja kaupalliset verkostot.

”Kaikki kunnia mediataloille, mutten usko, että he liian paljon eettistä vastuuta korostavat.”

Nuorgam itse on vähentänyt blogissaan kaupallisten yhteistöiden määrää. Se alkoi tuntua teennäiseltä: itsestä piti antaa koko ajan enemmän samalla, kun kehui hammastahnaa tai oliiviöljyä.

Nykyisin Nuorgamin blogi on epäsäännöllisemmin päivittyvä sivusto. Kirjoittamaan Nuorgam on kutsunut myös vierailijoita, ensimmäisenä ystävänsä kertomaan siitä, millaista on olla saamelainen äiti.

”Blogi voisi olla foorumi teksteille, jotka eivät muuten tulisi julkaistua tai saisi yhtä suurta yleisöä.”


Lue myös: Minä olen mediatalo – laittavatko bloggaajat median voimasuhteet uusiksi? (Journalisti 11/2016)