Journalisten

Karhunen leder HSS Media

Ekonomiemagister Anna-Mari Karhunen, 39, tillträder den första oktober som vd för HSS Media. Karhunen har senast jobbat som marknadsföringschef på IT-företaget Efecte. Hon har också jobbat på ett antal företag inom kommunikation, reklam och digitala medier.

”För mig är det en stor fördel att kunna dynamiken i branschen. Och även om jag inte jobbat med journalistik har jag jobbat med kreativa människor med starka ambitioner.”

Karhunen beskriver sig själv som en person som gärna driver utvecklingsarbete. Hon tänker inleda sitt jobb bland annat med att identifiera vilka människor som vill vara med i utvecklingsprocessen.

”Det finns de som absolut vill vara med och de som hellre följer med vid sidan. Det är viktigt att personer i företaget gör rätt saker utifrån sina egna styrkor. Det bästa resultatet uppstår när man jobbar via och med människor.”

Om man inkluderar också de tf verkställande direktörerna blir Karhunen bolagets sjätte vd under de sex senaste åren.

Hur långsiktiga planer har du?

”Det beror helt på framtiden. En chefspost inom mediebranschen är traditionellt tre till fem år, men vi får se.”