Journalismi

Oliko Hesari maidontuottajan asialla?

Helsingin Sanomissa oli samana päivänä Valion maitomainos etusivulla ja iso tiedejuttu maidosta.

Moni hieraisi maanantaina 11. toukokuuta Helsingin Sanomia availlessaan silmiään. Etusivun mainos oli myyty Valion luomumaidolle. Lehden pääuutiseksi oli avausaukeamalla nostettu tiedesivujen kokonaisuus Luopuuko moni maidosta turhaan?

Aukeamalta käy hyvin ilmi jutun pääväittämä: maitoa voisi huoletta juoda enemmän.

Myös HS:n nettiversiossa jutun yhteydessä oli ajoittain Valion mainosbanneri.

Artikkelin keskeisenä asiantuntijana haastateltu Helsingin yliopiston professori Erkki Savilahti taas on urallaan tehnyt Valion osarahoittamaa ravintotutkimusta.

Näinkö siis Valio ohjailee Hesarin journalistista sisältöä?

Vastaava päätoimittaja Kaius Niemi vakuuttaa, että kyse oli vahingosta.

”Tässä sattui tyylirikko. Deski keskittyy tekemään lehden sisältöä, eikä katsonut järjestelmästä etusivun mainosta. Jos toimitus olisi havainnut mainoksen ja pääjutun yhteyden, totta kai olisimme harkinneet pääjutuksi jotain muuta. Juttua oli valmisteltu pitemmän aikaa, varmaankin myös mainos oli myyty aikaa sitten. Siinä kävi tahaton kolari”, Niemi sanoo.

”Netissä mainonnanhallinta laittaa jutun yhteyteen voimassa olevan kampanjan mainoksen. Tässä se on osunut tahattomasti yhteen.”

Niemi korostaa lehden vaalivan jatkossakin journalistista integriteettiään.

”Yleensä huomaamme ajoissa, jos vaikkapa samalla aukeamalla on juttujen aihepiirin kanssa liian samansuuntainen mainos. Ei ole ilmoittajallekaan eduksi,että epäilyjä vaikuttamisesta herää.”

Entäpä sitten jutun Valio-taustainen asiantuntija?

”Se on sattumaa. Hän esiintyy Helsingin yliopiston professorinatässä, ja sillä siisti.”