Media-ala

Radiot oudon vaitonaisina Kärkkäisen mainoskampanjasta 

Kaupallisten radiokanavien mainosrotaatiossa on viime viikkoina kuultu tavaratalo Kärkkäisen radiomainoksia.   

Kärkkäisen kampanja on kuulunut muun muassa Bauer Median Radio 957:lla, Radio Novalla, Radio Cityllä ja SuomiRäpillä. Myös Sanoman radiokanavat Radio Suomipop, Radio Rock, Loop, HitMix, Helmiradio, Me Naiset Radio ja Groove FM ovat ottaneet Kärkkäisen mainokset rotaatioonsa.   

Se tarkoittaa, että näiden kanavien ohjelmia tehdään antisemitismistä tuomitun ja uusfasismisympatioistaan tunnetun rokotevastustajan rahoilla.  

Tavaratalo Kärkkäinen henkilöityy nimeään myöten voimakkaasti toimitusjohtajaansa Juha Kärkkäiseen. Kärkkäinen tuomittiin vuonna 2013 Rovaniemen hovioikeudessa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Hän on tukenut uusnatsistista, vuonna 2018 kiellettyä Pohjoismaista Vastarintaliikettä. 

Vuoteen 2013 asti Kärkkäinen päätoimitti valemediaksi luokiteltua ilmaisjakelulehteä Magneettimediaa

Vuodesta 2013 on aikaa, mutta mikään ei viittaa siihen, että Kärkkäisen maailmankatsomus olisi muuttunut. Tämän vuoden lokakuussa Kärkkäinen esimerkiksi kielsi Facebook-julkaisussaan holokaustin ja nimitti samassa yhteydessä Sauli Niinistöä eräänlaisen maailmansalaliiton (NWO) kätyriksi.   

Tämän jälkeen Kärkkäinen linjasi lopettavansa julkiset poliittiset kannanotot. Koronarokotusvastaista sisältöä hän on jakanut Facebook-profiilissaan edelleen.  


Kaupallisten radioiden kattojärjestö Radiomedian jäsenet ovat sitoutuneet vastuullisen journalismiin, sekä muutaman vuoden takaisessa kampanjassa että päivittäisessä toiminnassaan. Tästä ollaan radiotaloissa varmasti yhtä mieltä.  

Kuten Radiomedian sivuilla todetaan, radio tavoittaa suurimman osan suomalaisista. Tällä hetkellä se tarkoittaa muun muassa sitä, että suurta osaa suomalaisista houkutellaan vastuullisissa medioissa kantamaan rahojaan tuomitulle antisemitistille.  

Journalisti kysyi viime tammikuussa Helsingin Sanomien päätoimittaja Kaius Niemeltä, miksi Helsingin Sanomat oli myynyt etusivun mainoksen Kärkkäiselle. Niemi puolusti tuolloin mainonnan sananvapautta ja totesi mainoksen olleen sisällöltään asianmukainen.   

Toisaalta Niemi mainitsi, ettei itse astuisi jalallakaan Kärkkäisen tavarataloon. Niemen mukaan mainosten hyväksyminen, voi ”yleisön näkökulmasta näyttää siltä, että Hesari hyväksyisi Juha Kärkkäisen toiminnan ja ajatukset. Näin ei ole.” 

Kärkkäisen mainokset ovat aiheuttaneet kuluvana vuonna muutenkin polemiikkia. Jääkiekon SM-liigaseura Oulun Kärpät on saanut syksyn ajan sekä medialta että kannattajiltaan kritiikkiä Kärkkäisen pelipaitamainoksesta.  


Tätä juttua varten halusin kysyä Bauer Median ja Sanoman radioiden johdolta, miten he puolestaan perustelevat mainosajan myymistä Kärkkäiselle.   

Bauerin toimitusjohtaja Sami Tenkanen tai Sanoman B2B Chief Commercial Officer Tuomas Airisto eivät kuitenkaan kumpikaan olleet halukkaita puhelinhaastatteluun.  

Airisto kirjoitti olevansa kiireinen ja vastasi kysymyksiin lyhyesti sähköpostilla. Tenkanen kirjoitti olevansa niin ikään jatkuvasti kiireinen, eikä muutenkaan halunnut vastata kysymyksiin. Ei edes sähköpostilla.   

Sähköpostiviestissään Tenkanen kuitenkin kirjoittaa Bauerin toimivan lakien ja mainonnan eettisten pelisääntöjen mukaisesti.   

”Mainosmyynnistä saatavilla tuloilla kustannamme ilmaisena jaettavan sisältömme eli maksamme toimittajiemme, juontajiemme ja muiden työntekijöidemme palkat, samoin kuin kanavillamme soitettaville artisteille ja musiikintekijöille kuuluvat tekijänoikeuskorvaukset”, Tenkanen kirjoittaa.  

Hän antaa ymmärtää lukeneensa Kaius Niemen aiemman haastattelun ja olevansa samoilla linjoilla.   

”En tässä kohdin nyt oikein näe tarvetta laajempaan kommentointiin”, Tenkanen lisää.   

Sanoman Airiston mukaan yhtiö ”on seurannut ja seuraa tiiviisti Kärkkäisen liiketoimintaa ja sitoutumista esimerkiksi ihmisoikeuksien kunnioittamiseen”.  

”Mainoksissa ei ollut epäsopivaa sisältöä”, Airisto kirjoittaa.   

Kampanjan taloudellisesta suuruutta ja sen merkitystä Sanomalle Airisto ei halua avata.   


Bauer Median kohdalla mielenkiintoista on myös se, että sen emoyhtiö BMG on saksalainen. Saksassa holokaustin kieltämiseen tai uusnatsien kanssa flirttailuun suhtaudutaan hyvin jyrkästi.   

Kysyin tätä juttua varten myös BMG:n Hampurin-päämajan kommentteja Kärkkäisen kampanjasta. Vastauksia ei vielä ole tullut, mutta odotan niitä mielenkiinnolla.   

Aiemmin mainittu Kärppien kannattajien kritiikki seuran Kärkkäis-mainosta kohtaan on hyvä esimerkki siitä, että kaiken rahan vastaanottamisen ei tarvitse liiketoiminnassakaan olla hyväksyttyä.  

Jos urheiluseura, lehti tai radio julistaa olevansa vastuullinen, sen pitää myös toimia vastuullisesti. Tähän ajatukseen fasistien rahoilla leikkiminen ei sovi. Ja jos niillä rahoilla leikkii, olisi suoraselkäistä kommentoida valintojaan medialle ihan avoimesti.  

Edit 5.1. 2022:

Bauer Media Audion viestintätiimissä työskentelevä Cameron Frazer vastaa Kärkkäis-kysymykseen pääkonttorin näkökulmasta:

“Kanavillamme mainostavat yritykset ovat arvoiltaan moninaisia. Niiden arvot eivät aina vastaa Bauer Media Audion arvoja. Alustoillamme kuultavat mainokset ovat täysin paikallisen lainsäädännön mukaisia.

Suomalaisilla on Suomen perustuslain takaama ilmaisunvapaus. Mainostajia ei tavallisesti estetä mainostamasta, kunhan mainossisältö on lakien mukaista. Bauer Media Audion rooliin ei kuulu mainostajien arvojen kyseenalaistaminen.”