Kustannusala

Kirjasuunnittelija Anna-Mari Tenhunen tajusi klassikoiden kepeyden ja alkoi soveltaa sitä työhönsä

Kansiin kirjaillut kirjaimet tuntuvat mukavalta sormenpohjissa. Harmaa teksti kumpuilee harmaassa kluuttikankaassa.

Anna-Mari Tenhunen suunnitteli ulkoasun Niccolò ­Machiavellin klassikkoteokseen The Prince (Ruhtinas) viime vuonna. ­Siinä hän hoksasi käyttää brodeerattua nimiötä ja takakansitekstiä.

Ruhtinas käsittelee vallankäyttöä. Mietin, että tänä päivänä se ei tarkoita niinkään jalokiviä ja kärpännahkaviittoja kuin kulisseissa tapahtuvaa narujen vetelyä. Valta sulautuu massaan hillityllä tavalla”, Tenhunen kertoo.

Ruhtinaasta on julkaistu lukuisia erilaisia painoksia. Monien kansissa kirjaa lähestytään Tenhusen mukaan historiallisesta näkökulmasta tai vaikkapa shakkivertauksin.

”Tahdoin tuoda kirjan tähän päivään. ­Kangaskansi viittaa laadukkaisiin miesten pukuihin. Brodeeraus alleviivaa assosiaatiota vaatteisiin.”

Kangas on kirjoissa tyypillinen kansimateriaali. Niccolò Machiavellin The Princessä (Ruhtinas) se luo mielleyhtymän miesten puvuista.

Anna-Mari Tenhunen, 45, siirtyi kokopäiväiseksi kirjasuunnittelijaksi viime vuosikymmenellä. Sitä ennen hän työskenteli Imagen art directorina.

Tenhunen tekee työtään freelancerina. ­Viime aikoina Tenhunen on tehnyt yhteistyötä The Prince -kirjan julkaisseen Aatos Editions -kustantamon kanssa. Mikael Liliuksen perustama kustantamo aloitti toimintansa vuonna 2003 ja julkaisee englanniksi klassikoita, romaaneja ja filosofiaa.

Englanninkielisen kirjallisuuden markkina on kansainvälinen. Alan isot ja pienet kustantamot ovat tehneet tekijänoikeus­vapaista teoksista uusintapainoksia ja eri maiden laitoksia jopa vuosisatojen ajan. Aatos Editions pyrkii pärjäämään kilpailussa panostamalla kirjojen ulkoasuun.

”Koska kirjoja on tehty jo niin kauan, voin selvittää, millaisiin ratkaisuihin on aiemmin turvauduttu. Kliseisiä designratkaisuja on helpompaa välttää, kun ne on tehty moneen kertaan”, Tenhunen sanoo.

”Kun suunnittelen kirjoja, suunnittelen ensisijaisesti esineitä”, Anna-Mari Tenhunen sanoo.

Aatos Editions on julkaissut Tenhusen suunnittelemina myös Virginia Woolfin To the Lighthousen (Majakka), Emily Brontën Wuthering Heightsin (Humiseva harju) ja Franz Kafkan The Trialin (Oikeusjuttu). Myös niissä on panostettu hienostuneisiin kansiratkaisuihin ja -materiaaleihin.

The Trial ja Wuthering Heights palkittiin Vuoden kauneimpien kirjojen kilpailussa keväällä. Wuthering Heights ja Niccolò Machiavellin The Prince menestyivät arvostetun Design Federationin järjestämässä European Design Awards -kilpailussa kesäkuussa.

Veden ja valon kimmellystä kannessa Virginia Woolfin klassikkoon To the Lighthouse (Majakka).

Klassikkoteosten ulkoasusuunnittelu eroaa uusien kirjojen tekemisestä siinä, että käsikirjoitus on valmiina käyttöön heti ja siihen voi tutustua rauhassa. Keskeneräisten kirjojen kanssa suunnittelija joutuu luottamaan enemmän sisältötiivistyksiin tai lyhyisiin tekstinpätkiin ja käymään keskusteluja kustannustoimittajan ja kirjailijan kanssa.

Tenhunen luki Virginia Woolfin To the Lighthousen Aatos-julkaisua varten ensimmäistä kertaa.

”Olin pitänyt häntä vähän vaikeana ja raskaana kirjailijana. Mielikuva ei pitänyt lainkaan paikkansa. Kieli osoittautui tunnelmoivaksi ja kuvailevaksi. Sen ­ansiosta uskalsin tuoda mukaan vaaleita, hentoisiakin värejä kokonaisuutta jakaville ­välisivuille. Kannessa on keltaista kluuttikangasta ja foliointi, kesäfiilistä ja vedenvälkettä murtamaan mielikuvia, joita joillekin muillekin on voinut syntyä”, Tenhunen sanoo.

Humisevaa harjua suunnitellessa Tenhunen pääsi hyödyntämään arkistointohimoaan.

”Luin teoksen kuumeessa ja katsoin samoilla höyryillä kaikki sen elokuvaversiot. Vasta sitten aloitin taustatyön. Tutkin viktoriaanisen ajan kirjoja ja kansisuunnittelua”, hän kertoo.

”Romaani sisältää aika voimakasta kasvi­symboliikkaa. Päähenkilön nimikin on ­Heathcliff [heath on suomeksi kanerva]. Aloin sen vuoksi käydä läpi kasvioita, joita tuolloin tehtiin innokkaasti harrastuksena.”

Kirjan kanteen tuli kanervakasviokuva Smithsonian-instituutin kokoelmista.

”Koko kasvion ideassa on jotain viktoriaaniseen aikaan ja myös romaanin teemaan sopivaa hienostunutta alistamista. Paksut ja jähmeät kasvit on runtattu kasvioihin niin, että ne varmasti pysyvät.”

Emily Brontën Wuthering Heightsin (Humiseva harju) välisivut erottavat sen teoksen muista laitoksista.

Klassikkojen myyminen ulkoasulla on pieni­muotoinen kansainvälinen trendi. Aiemmin edullisella hinnalla kilpaillut brittiläislähtöinen Penguin Books -kustantamo on tuonut suunnitteluunsa piirun verran ylellisyyden tuntua. Etenkin kuvittaja-suunnittelija ­Coralie Bickford-Smithin tekemät kirjat hyödyntävät ornamentiikkaa ja kauniita päällystekankaita.

Niin ikään brittiläinen The Folio Society puolestaan tuottaa kauniisti kuvitettuja, kalliita klassikkoeditioita.

”Pitkään päällimmäinen ajatus oli, ­että ­äänikirjat valtaavat markkinan. Nyt ulkoasun tärkeys tuntuu taas korostuvan, sen vastavoimana”, Tenhunen sanoo.

Antti Salmisen tekstiin ja Touko Hujasen valokuviin perustuva Lantun henki kertoo omavaraisesta elämästä. Kirjan kannet on tehty kluutista.
Ali Smithin Vuodenaikakvartetin kannet korostavat eri vuodenaikoja. Kansia kuvittavat taiteilija Eeva Karhun teokset.

Lue lisää: Miten syntyy kaunis kirja? Tenhunen sekä graafikot Pauliina Nykänen ja Tuija Tarkiainen kertoivat työstään myös lukemista käsittelevässä Piiri-uutiskirjeessä.

Journalisti
Yleiskatsaus