Liitto

Journalistiliiton uuden jäsenen rekrytoinnista saa jatkossa lahjakortin

Journalistiliitto ottaa käyttöön jäsenyyden suosittelun. Liiton valtuusto hyväksyi Helsingin Seudun Journalistien (HSJ) esityksen suosittelusta kokouksessaan 28. marraskuuta.

”Paras suosittelija liitolle on joku liiton jäsen”, aloitteen valtuustolle esitellyt HSJ:n ­Ilja ­Ojala sanoi.

Journalistiliiton kokeilussa uuden jäsenen liittoon houkutellut suosittelija saa korvaukseksi ­onnistuneesta rekrytoinnista lahjakortin.

”On mahdollista, että jäsenet käyttävät jatkossa suosittelukokeilua hyväksi ja rekrytoivat tuhansia uusia jäseniä”, HSJ:n Lauri Nuoska maalaili ­puheenvuorossaan.

”Toivottavasti näin käy!”

Vastaavanlaista suosittelua käyttävät muista ammattiliitoista muun muassa Tehy, Pam, Pro, JHL ja Talentia. HSJ:n aloitteen mukaan kokemukset suosittelusta ovat näissä liitoissa olleet hyviä, ja siitä on tullut merkittävä jäsenhankinnan tapa.


Journalistiliiton hallitus puolsi HSJ:n aloitetta. Hallituksen vastauksen esitellyt Journalistiliiton palvelujohtaja Simon Huldén huomautti kuitenkin, että suosittelua käyttävät liitot ovat tehneet vain vähän analyysiä sen tehosta. Hänen mukaansa on epäselvää, kuinka suuri osa suosittelun kautta liittyneistä olisi liittynyt ammattiliittoihin muutenkin.

Journalistiliiton suosittelukokeilun kohteeksi otetaan kaikki potentiaaliset jäsenet opiskelijoita lukuun ottamatta. Huldénin mukaan liitto tavoittaa alan opiskelijat jo nyt hyvin. Kampanjan kohteena ovat erityisesti freelancerit ja viestijät.

Vuonna 2023 Journalistiliittoon liittyi Huldénin mukaan 521 työsuhteista ja freelanceria. ­Mikäli heistä esimerkiksi kolmasosa olisi liittynyt suosittelun myötä, kampanjan kustannukset olisivat olleet 20 euron lahjakortilla noin 3 800 euroa vuodessa. Tavoitteena on, että kampanja maksaa itsensä takaisin.

Valtuusto seuraa suosittelun tehoa ja päättää sen jatkosta vuoden 2026 kevätkokouksessaan.


Valtuusto keskusteli jäsenhankinnasta pitkään. Kokouksessa vierailijana puhunut Mannerheimin lastensuojeluliiton vapaaehtoistyön johtaja, järjestöjen jäsenhankintaa laajasti tutkinut ­Tapani ­Tulkki korosti esityksessään juuri jäsenhankinnan tärkeyttä.

”MLL:lle on jäänyt isoja jäsenmääriä aktiivisista jäsenhankintakampanjoista”, Tulkki sanoi.

Tulkki korosti puheenvuorossaan, että uusien ­jäsenten hankkiminen on liitolle vielä tärkeämpää kuin nykyisten jäsenten pysyminen. Liitosta eroamisia ei voi täysin estää.

”Jäseniä poistuu joka tapauksessa aina”, Tulkki sanoi.