Journalismi

Vd firade genom att börja blogga

Sevendays stall av bloggare har fått förstärkning av HSS Medias vd Anna-Mari Karhunen. Den första oktober hade hon varit ett år på vd-stolen och samma dag publicerades också hennes första blogginlägg.

”Jag funderade på hur jag skulle uppmärksamma mitt jubileum och i stället för kaffe och tårta valde jag att göra verklighet av mina planer på att börja blogga”, förklarar hon.

Hennes första år på HSS Media har präglats av förändring, eller change management som det heter.

”Vi har stora digitala projekt på gång och det roliga är att vi märker att åtgärderna bär frukt. Jag vill förstärka det som vi är duktiga på, det vill säga att engagera våra läsare och ge dem intressant innehåll.”

I Sverige väljer allt fler mediehus att lägga sitt journalistiska material bakom betalvägg. Dit hör Mittmedia, som förra veckan meddelade att innehållet på koncernens nyhetssajter från slutet av oktober blir tillgängligt endast för prenumeranter.

”Inom HSS Media har vi en klar strategi där en del av nyheterna är öppna för alla, medan en del kräver prenumeration. Den balansen fungerar bra för våra läsare och vi följer noga med den data som visar hur vårt innehåll blir läst”.