Hanna Jensen, 47, on aloittanut viestintätoimisto Ellun Kanojen oman median päätoimittajana.
Mitä Ellun Kanojen oma media tarkoittaa?
Se kertoo yrityksen näkemyksestä muille. Siitä tulee hybridi omien ihmisten blogauksia, podcasteja, videoita, vierailijoita, ehkä haastatteluja. Silti emme tee kaikkea, mitä muut, vaan katsomme, mikä toimii. Painotuotteetkin kuuluvat palettiin.
Miten journalisti taipuu viestintään?
Tehtävä tuntuu turvalliselta, koska pääsen tekemään ”ajatusviestintää” työelämästä ja yhteiskunnasta.
Mikä on uuden luomisessa mediaan ja viestintään keskeistä?
Ajatus ja substanssi. Päräyttävä tekotapa ei riitä, jos sisältö kolisee tyhjyyttään.
Miten uusien luomusten asema vakiinnutetaan?
Tekijät osallistuvat kukin omalla tavallaan, innostuvat ja ymmärtävät, miksi tekeminen on tärkeää.
Miten sait tietää päätoimittajan paikasta?
Taru Tujunen ja Kirsi Piha ottivat yhteyttä. Yritys haluaa tehdä asioita uudella tavalla. Oletan, että tämä kuuluu siihen. Teen päätoimittajan töitä yritykseni kautta kolme päivää viikossa.
Miten päätoimittajan työ muuttuu rahaksi?
Oman median tehtävä on, että yritys näyttää houkuttelevalta, älykkäältä ja kiinnostavalta. Silti tyyli voi olla ärhäkkä.
Miten koskettavien tarinoiden tulkki taipuu ”saatanalliseen ralliin”?
Räväkkä tapa viestiä on Ellun Kanoille tärkeä ja tuloksekas. Se pitää ymmärtää, vaikka omani ei olisi ensisijaisesti sama. Toisaalta mukana on rauhallistakin sävyä, esimerkiksi politiikan analyyseissa.
Tärkein oppisi esimiehenä?
Vahvuuteni on saada työkaverit kukoistamaan. Kahta ei voi tehdä liikaa: kysyä, mitä mieltä muut ovat ja toistaa tekemisen ydinviestejä.
Tärkein oppisi freelancerina?
Työnantajat arvostavat ajoissa tekemistä ja työpariuden ymmärtämistä. Valitsen itsekin töitä editorin perusteella.
Miten hyödynnät oppeja Ellun Kanoissa?
Alkua dominoi helposti se, mitä näkee muiden osaavan. Luotan, että nekin tilanteet löytyvät, joissa oma kokemukseni auttaa toisia.
Mitä joudut opettelemaan?
Oman näkemykseni suoraan sanomista. Sisältöjä, joita en ole seurannut journalistina. Tuoreinta verkkoanalytiikkaa.
Miten valitset töitä?
Palkkiot jutuista eivät ole työmäärään nähden hirveän isoja, joten olen yrittänyt rahaakin miettiä. Työssä pitää olla annettavaa ja opittavaa. Töiden on kehitettävä taitoja, joille on kysyntää.
Mitä muuta teet kuin töitä?
Joogaan, uin Katajanokan altaassa, luen kaunokirjallisuutta ja laitan ruokaa. Iso projektini on espanjan kielen keskustelutaito.
Hanna Jensen, 47, on aloittanut viestintätoimisto Ellun Kanojen oman median päätoimittajana. Hän on työskennellyt esimiestehtävissä Trendissä, Iltalehdessä ja Annassa sekä vuodesta 2004 vapaana toimittajana. Hän on kirjoittanut kirjan 940 päivää isäni muistina. Jensen perusti Sanoma Lifestylessa ruokatoimituksen ja Soppa365-palvelun.