Norjalaisjournalistien ammattilehti Journalisten on siirtynyt kokonaan verkkoon. Lehden viimeinen printtinumero ilmestyi joulukuussa. Päätoimittaja Helge Øgrimin mukaan päätös tehtiin rahasyistä.
”Paperilehti oli taloudellinen taakka. Verkkolehden mainokset ovat tuottaneet jo viiden vuoden ajan paremmin. Päätimme laittaa voimavaramme yhteen kanavaan”, Øgrim kertoo.
Toimitus pieneni kuudesta ja puolesta työntekijästä neljään.
Norjassa etenkin erikoislehtien tuotot ovat Øgrimin mukaan laskeneet muun muassa Ruotsia nopeammin. Viestintäväen Kampanje siirtyi sähköiseksi viime syksynä. Monet muut ovat harventaneet ilmestymistiheyttään.
Journalisten on kehittänyt verkkolehteään jo yli seitsemän vuoden ajan ”aggressiivisesti”, päätoimittaja sanoo. Verkossa voi kokeilla erilaisia formaatteja vapaammin. Printissä kalliisiin uudistuksiin on sitouduttava useaksi vuodeksi.
Juttuja Journalistenin sivuilla julkaistaan päivittäin. Toimituksen tavoitteena on kehittää etenkin digilehden tavoittavuutta. Sosiaalisen median rooli jakelussa korostuu.
Journalisten on oma yhtiönsä, mutta noin kolmannes sen rahoituksesta tulee Norjan journalistiliitolta.
Liiton paperilehden lakkauttaminen on surettanut monia, mutta muutos on otettu vastaan tyynesti.
”Median murros on toimittajien arkipäivää heidän omilla työpaikoillaan”, Øgrim sanoo.

Uusimmassa lehdessä
- Journalistit toivovat viimein pääsevänsä raportoimaan tuhotusta Gazasta vapaasti. Miten sotauutisointi onnistui?
- Yhdistykset haluavat liiton johtoon inhimillisen journalismin puolustajan, joka pärjää työehtoneuvotteluissa
- Puheenjohtajan on katsottava kevään huolia kauemmas
- Yleläiset jäivät odottamaan, kuka saa potkut. ”Nyt katselen ikkunasta järvelle”, sanoo Tapio Termonen.