Rami Marjamäki nappasi täydellisen esimerkkikuvan siitä, millaista on ajaa täysperävaunullista tukkirekkaa Ruoveden havumetsien teillä.
Maaliskuun puolivälissä vuonna 2015 pääkallokelit olivat pahimmillaan. Olin kuvaamassa täysperävaunullista tukkirekkaa Ruoveden havumetsien teillä, joita navigaattorikaan ei tunnistanut.
Hyppäsin lopuksi rekan kyytiin saadakseni kuvaa kuskista myös ajon aikana. Ajoimme kapeaa metsätietä, joka oli jäätynyt peilikirkkaaksi. Muutaman kilometrin jälkeen tuli pitkä ja jyrkkä ylämäki. Kuski lisäsi vauhtia. Vauhti ei kuitenkaan riittänyt ja renkaat alkoivat sutia.
Lopulta täydessä lastissa oleva rekka alkoi valua jäistä mäkeä pitkin alaspäin. Jarrut eivät pitäneet jäisessä mäessä.
Irrotin jo turvavyöni ja kysyin kuskilta, että pitäisikö tästä lähteä ulos. Kuski kuitenkin kehotti minua pysymään paikoillani. Ehdin vielä laittaa vyön takaisin kiinni ja sitten se oli menoa.
Rekka valui mäkeä alas noin sata metriä ennen kuin rysähti. Rekan nuppi kaatui tien vasemmalle puolen ja perävaunu tien oikeaan sivuun. Kuskin kiroilujen jälkeen keräsin kamerani ja kiipesin kaatuneen nupin pohjalta ylös.
Oli vaikeaa saada ovea auki, koska kyljellään olevan rekan nupin ovi avautui ylöspäin. Säästyimme naarmuilta ja kuvausvälineetkin säilyivät ehjinä.
Otin vielä kuvia kaatuneesta rekasta. Saimme lehteen hyvän esimerkkijutun siitä, miten liukkaita syrjäiset metsätiet voivat olla.
Kuski jäi tapahtumapaikalle odottelemaan kylän traktorimiestä, joka nostikin kaatuneet tukit rekkaan ja rekan ja perävaunun takaisin tielle.
Kotona oli lapsille kertomista, miten vaarallista valokuvaajan työ välillä onkaan.
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena