Media-ala

Trendi lakkaa ilmestymästä printtilehtenä – muutoksella ei ole henkilöstövaikutuksia

35 vuotta ilmestyneen Trendi-lehden printtiversion julkaisu päättyy maaliskuussa.

Aikakauslehti Trendi lakkaa ilmestymästä printtinä. Lehden viimeinen painettu numero ilmestyy 13. maaliskuuta. Sen jälkeen julkaisu jatkaa digimuodossa. 

Trendi on perustettu vuonna 1989. A-lehdet kertoi printtilehden lakkauttamisesta Trendin tilaajille sähköpostitse torstaina. Samalla se ilmoitti, että Trendi alkaa julkaista viikottaista uutiskirjettä.  

Lehden printin lakauttamisesta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti. (https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/631cca44-dc6b-4e54-8660-d78a8abdc4f1


A-lehtien medialiiketoiminnan johtaja Anna Ruohonen kommentoi uutista Journalistille sähköpostitse. Trendi saa hänen mukaansa uuden muodon digimediana. Hän perustelee muutosta lukijoiden muuttuneilla mediankäyttötottumuksilla. 

”Median tehtävä on yleisön palvelu. Trendin yleisön tavoittaa digitaalisissa kanavissa”, Ruohonen kirjoittaa. 

Ruohosen mukaan Trendin digitaaliset sisällöt ovat jo tähän mennessä tavoittaneet moninkertaisen yleisömäärän painettuun lehteen verrattuna. Nyt Trendi siirtyy kokonaan sinne, missä sen yleisö on jo pitkään ollut, hän kirjoittaa.  

”Media muuttuu – kuten on muuttunut se tapa, jolla Trendin yleisö sisältönsä haluaa.” 

Jatkossa kaikki Trendin sisältö on maksutonta. Verkossa ilmestyviin henkilöjuttuihin luvataan liikkuvaa kuvaa ja ääntä, ja myös muotijutut heräävät Ruohosen mukaan ”eloon uudella tavalla”.  

Trendin printtilehden lakkauttamisella ei ole henkilöstövaikutuksia, ja toimitus jatkaa julkaisun tekemistä digimuodossa.  

”A-lehtien medialiiketoiminta kasvaa kehittämällä ja innovoimalla uusia mediamuotoja. Uskomme aikakausmediaan ja panostamme sen kehittämiseen – kaikissa kanavissa”, Ruohonen kirjoittaa. 


A-lehtien pääluottamushenkilö Elisa Miinin kertoo, että Trendin tekijät ovat ottaneet muutoksen vastaan hyvin. 

”Totta kai ensimmäinen fiilis on varmaankin aina, että mitä nyt tapahtuu, mutta he ovat sittemmin uppoutuneet digikonseptin tekemiseen innolla ja tehneet sen kanssa tosi hyvää työtä”, Miinin sanoo. 

Hänen mukaansa Trendissä on tehty printin rinnalla jo pitkään digisisältöjä ja samalla kerrytetty monimedialliseen verkkotekemiseen vaadittavia taitoja. 

”Vaikka rakastan printtiä, maailma muuttuu ja journalismia täytyy tehdä sinne, missä yleisöt ovat. Itsekin luen laadukasta journalismia pääasiassa kännykälläni.” 

Vaikka Trendillä ei jatkossa ole enää maksullisia sisältöjä, Miinin toivoo, että yleisö olisi jatkossakin valmis maksamaan journalismista. 

”Toivoisin, että median käyttäjät näkevät laadukkaan journalismin arvon. Laadukas journalismi vaatii resursseja ja resurssit vaativat rahaa.” 

Lue lisää:
Trendin päätoimittaja Mari Karsikkaan haastattelu
Näin syntyy Trendin syysmuotijuttu.