Journalismi

Klikkien valtakausi on ohi

Oletteko huomanneet, että elämme nyt laadun vuotta 2015?

Ymmärrän, jos Suomesta katsottuna tämä laadun vuoden alkaminen on mennyt ohi. Ensimmäisen kvartaalin aikana on puhjennut kiivas keskustelu varsin laaduttomasta verkkosivustosta, sen korkeista kävijämääristä ja automaattisen Google-mainonnan tuomista tuloista. Kun vihasivusto nimeltä Mitä vittua??!! nousee maan puhutuimmaksi mediailmiöksi, tulevaisuus ei näytä järin lupaavalta.

 

Mutta koska Suomi on aina jokusen vuoden digimedian trendejä jäljessä ja koska kaikki Amerikan-kotkotukset tulevat lopulta Suomeen, voin kertoa ilouutisen: MV:n malli perustuu automatisoituun bannerimainontaan, ja se on tuomittu romahtamaan.

Tuohtumuksesta ja some-raivosta elävä mediabisnes sai sekin alkunsa Yhdysvalloista, sen kovaäänisestä oikeistomediasta. Pelottelu ja provosointi voi toki levitä Facebookissa, mutta mainostajat eivät lopulta halua esiintyä sen kyljessä.

Verkkomainonta on sulautumassa yhä kiinteämmäksi osaksi mediasisältöjä. Jos sivustolla on maine vihanlietsojana tai tyhjänpäiväisenä klikkien kalastelijana, se ei houkuta nykyaikaista ilmoittajaa.

 

Jopa klikkimetsästyksen pioneeri Gawker Media vannoo nyt laadun nimeen. Gawkerin perustaja Nick Denton moitti hiljattain firmaansa siitä, ettei se tehnyt yhtäkään merkittävää juttua Edward Snowdenista ja NSA:n valvonnasta. Tammikuussa Gawker poisti klikkauksia reaaliaikaisesti laskevat näytöt toimituksen seinältä ja lakkasi maksamasta bonuksia suosituimpien juttujen kirjoittajille.

Dentonin laatupuheen taustalla ei silti välttämättä ole rakkaus vahtikoirajournalismiin, vaan se, että Gawker saa yhä suuremman osan tuloistaan ohjaamalla lukijoita suoraan jutuista markkinapaikoille, kuten Amazoniin.

 

”25 syytä rakastaa Suomea” -tyyppisistä listausjutuista tunnettu Buzzfeed on viime aikoina palkannut kovan luokan toimittajia tekemään pitkää ja perusteellista tutkivaa journalismia.

Buzzfeed ei myy lainkaan bannerimainoksia. Se toimii uudenlaisena mainostoimistona, joka tuottaa brändeille Buzzfeed-tyylisiä sisäl-töjä. Toisin sanoen Buzzfeed ei myy mainostajille lukijoitaan, kuten perinteinen media, vaan omaa osaamistaan. Ja Buzzfeed osaa luoda sisältöjä, joita nuoret haluavat kuluttaa internetissä juuri nyt. (He muuten haluavat lukea tutkivaa journalismia, vaikka tykkäävät kissakuvista.)

Me perinteisen median kasvatit saamme ihan rauhassa kammoksua advertoriaaleja (niitä on vaikea erottaa journalismista!). Sillä välin Buzzfeed laajentaa niiden turvin taas muutamaan uuteen maahan.

Nuorille lukijoille suunnattu Vice Media luottaa sekin natiivimainontaan. Sillä on yli sata toimittajaa 34 eri maassa ja se tuottaa dokumenttisarjoja muun muassa Venezuelan poliittisesta tilanteesta.

 

Diginatiivi media on kasvamassa aikuiseksi. Laatu alkaa olla hyvää bisnestä, kun tulot eivät enää ole riippuvaisia vain mainosnäyttöjen määrästä. Myös mainostajille voi myydä laatua, jos sitä kerran osaa tehdä.