Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedotti marraskuussa, että medialle tarkoitettua koronatukea haki yhteensä 119 media-alan yritystä 271 tiedotusvälineelle.
Traficomilta saatujen tietojen mukaan tukea ovat hakeneet lähes kaikki keskeiset suomalaiset mediatalot. Eniten tukea on haettu pienten sanomalehtien tukemiseen.
Isoista mediataloista hakemustaan eivät jättäneet Sanoma Media Finland ja Otavamedia, jossa 30 ihmisen työt päättyivät syksyn yt-neuvotteluiden tuloksena.
Liiketoimintajohtaja Petteri Putkirannan mukaan Sanoman mediamyynti putosi keväällä reippaasti, joten koronahaun kriteerit täyttyivät, mutta yhtiö päätti silti olla hakematta tukea.
”Liiketoimintamme on kuitenkin kannattavaa ja tänäkin vuonna yhtiö on esimerkiksi maksanut osinkoja, joten tuen hakeminen ei tuntunut kohtuulliselta”, Putkiranta kertoo sähköpostitse.
Otavamedian toimitusjohtaja Timo Kopra ei vastannut Journalistin haastattelupyyntöön.

Uusimmassa lehdessä
- Ammattiyhdistysliike on rakentanut Suomeen vuosikymmenet yhteiskuntarauhaa. Nyt liitot miettivät, kannattaako yhä olla kiltti.
- Aiot eläkeläisenä viedä nuorilta journalisteilta työt, Ruben Stiller
- Mediespråk i Åbo bjuder på ideologiskt språk och utrikesbevakning
- Työelämä muuttui, ja siksi liittojenkin on pakko