Kuluttaja-lehden kolmen journalistin ja kahden testeihin erikoistuneen työntekijän toimitus tuottaa ja tulkitsee tutkimustietoa tavaroista, tuotteista ja palveluista ja analysoi sitä lukijan puolesta. Tekstien on oltava erityisen selkeitä. Kaikki tiedot tarkistetaan moneen kertaan. Virheisiin ei ole varaa.
”Ei tämä luovuutta tapa, mutta numeroita ja muuta faktaa on aina ihan hullun paljon. Se tekee kirjoittamisesta ja tekstien editoimisesta todella tarkkaa. Testejä luetaan kuin piru Raamattua”, toimitussihteeri Solja Virkkunen sanoo.
Huhtikuun Kuluttaja-lehdessä hän testasi yhdessä testauspäällikkö Teemu Sysiojan kanssa pankkien päivittäisiä palveluja. Raha-asioiden hoito etänä on erityisen mielenkiintoista nyt korona-aikana, kun oletettavasti entistä useampi suomalainen käyttää verkkopalveluja.
Lehti arvioi palveluiden monipuolisuuden, hinnan sekä asiakkaiden tyytyväisyyden pankkiinsa. Eräs johtopäätös on, että isot pankit eivät testissä loistaneet.
Kuluttaja on riippuvainen kansainvälisestä yhteistyöstä.
”On monia tuotteita, joiden testaaminen mahdollistuu laboratorioissa ulkomailla, kun kuluttajalehtiä on monta ympäri Eurooppaa. Se myös pitkälti määrittää, mistä Kuluttaja kirjoittaa.
Rahaanhan testaaminen kulminoituu, sillä testaus on monesti tosi kallista. Kuluttaja-lehdelle yhteen testiin osallistuminen maksaa sadoista euroista kymmeniin tuhansiin euroihin. Jokaisessa testissä on mukana kymmeniä tai jopa toista sataa tuotetta. Pankkeja ja vakuutusyhtiöitä testaamme itse.
Teemme noin kolmekymmentä testiä vuodessa. Pankkipalvelujen testaamista suunniteltiin pitkään. Koronavirusepidemian takia jutusta tuli entistä ajankohtaisempi”, Virkkunen kertoo.
Testien rajaukset harvoin tyydyttävät kaikkia lukijoita, tai kuten tässä tapauksessa, testattuja pankkeja.
”Halusimme testiin palvelun, joka koskee mahdollisimman monia. Pankkitestistä olemme saaneet sekä risuja että ruusuja, kuten yleensä.
Lehdessämme ei ole mainoksia emmekä ota vastaan tuotteita tai muitakaan lahjoituksia. En koe, että meillä on varsinaisia kilpailijoita. Vältämme testaamasta tuotteita ja palveluita, joista kirjoittamiseen muut ovat erikoistuneet.
Olemme kaikki kuluttajia. Sana ’kuluttaja’ lehden nimenä ei ehkä ole kaikkein muodikkain, pitäisi olla vaikkapa ’tiedostava kuluttaja’, mutta muistaakseni kukaan ei ole keksinyt parempaakaan.”
Solja Virkkunen, 35
Yhteiskuntatieteiden maisteri Tampereen yliopistosta.
Työskennellyt free-toimittajana sekä toimittajana Aamulehdessä ja Palvelualojen ammattiliiton Pam-lehdessä.
Kuluttaja-lehden avustaja vuodesta 2011. Toimitussihteeri vuodesta 2018.
Margit Alasalmen valinta
Ylen Radiouutisten juontajien ja tuottajien valinta on Kuluttaja-lehti ja sen tuotetestit.
”Kuluttaja-lehden toimitus tekee tärkeää ja laadukasta journalismia saralla, jolla se on kovin yksin”, Margit Alasalmi sanoo.
”Lehti palvelee kuluttajia oivallisesti etenkin riippumattomilla tuotetesteillä ja palveluiden arvioinneilla. Kuluttajan testeistä löytyy luotettava apu ostopäätöksen tekoon. Lisäksi lehdestä saa tietoa kuluttajien oikeuksista ja velvollisuuksista. Lehden artikkelit ovat hyvin kirjoitettuja ja aihevalinnat mielenkiintoisia.”
Kuluttaja-lehti pyörii pääosin tilaustuloilla ja ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa. Lehden pääsee lukemaan verkossa maksumuurin takaa. Testejä voi ostaa myös yksittäin verkossa.