Usein valitellaan, että nykysuomalaiset ovat etääntyneet luonnosta. Retki-lehden Petri Laine kuitenkin sanoo, että luonnossa liikkumisen suosio on kasvanut vuodesta 2014, jolloin hän aloitti lehden päätoimittajana.
”Luontopolulla reppu selässä vaeltaminen kiinnostaa, sen kertovat myös lukijatutkimuksemme”, Laine sanoo.
”Retkeilyn kasvava suosio tuo myös uusia lukijoita. On pitänyt miettiä tarkasti, kenelle lehteä tehdään.”
Retki on suunnattu ennen kaikkea lukijoille, jotka jo osaavat retkeillä. Haaste on palvella sekä syvästi perehtyneitä eräilijöitä että retkeilykärpäsen pureman hiljattain saaneita.
”Visuaalisesti komeaa lehteä on ilo tehdä”, Laine sanoo.
”Nautin myös siitä, että tässä lehdessä saa kertoa mukavista asioista. Aiemmassa uutistoimittajan työssäni näin ei usein ollut.”
Laine retkeilee totta kai itsekin. Päätoimittajan suosikkikohde on enemmänkin mielikuva kuin konkreettinen paikka.
”Auringonpaisteinen tunturin rinne, jossa on vahvasti tuoksuvaa varvikkoa, johon voi kellahtaa ja katsella kauas laaksoon.”

Uusimmassa lehdessä
- Kaleva Median Juha Laakkonen ja Keskisuomalaisen Vesa-Pekka Kangaskorpi haluavat pitää suomalaisen median suomalaisessa omistuksessa. Pelkkä maakuntahenki siihen ei riitä.
- Media käsittelee vähemmistöjä pinnallisesti ja liian varovasti, kirjoittaa Ujuni Ahmed
- Tekoälysisällöt opettavat yleisön epäilemään, eikä se ole vain hyvä
- Toimitusosasto on yhteisöllisyyden ja virkistyksen paikka
