Anna hyvän kiertää

Vapaaehtoisten kokeilujen koti

Visuaalinen suunnittelija Hanna Valle halusi rakentaa ympärilleen yhteisön, jonka kanssa käsitellä tärkeitä aiheita. Syntyi verkkolehti Zelda.

”Zelda sai alkunsa vuonna 2016 henkilökohtaisesta ja akateemisesta ahdistuksestani ja siitä, että suomalainen media tuntui jättävän monia ääniä ulkopuolelleen. Halusin kokeilla uudentyyppistä julkaisua ja ottaa lähtökohdaksi intersektionaalisen feminismin, joka tarkastelee sukupuolisen syrjinnän lisäksi muita syrjinnän muotoja. Meillä ei ollut juurikaan digitaalisia feministisiä julkaisuja”, sanoo visuaalinen suunnittelija Hanna Valle.

Ensimmäinen Zelda oli Vallen opinnäytetyö Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän kandidaattiohjelmaan. Nyt se on kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti. Tekeillä oleva viides numero käsittelee kulisseja.

”Halusin rakentaa ympärilleni yhteisön, jonka kanssa käsitellä tärkeitä aiheita. Ensimmäisen Zeldan tekijät olivat ystäviäni ja tuttuja, ja ydinryhmä on pysynyt melko samana. Minä vastaan visuaalisesta suunnittelusta, ja sisältö suunnitellaan yhteisöllisesti.

Alusta asti tekstejä ovat editoineet Iida Sofia Hirvonen ja Elina Tervonen, ja koodari Santeri Räisänen on ollut mukana toisesta numerosta. Ryhmän uusimmat jäsenet ovat editori Eveliina Lempiäinen sekä viestinnästä ja organisoinnista vastaava Maija Ihanainen.

Lisäksi joka numerolla on noin viisitoista vaihtuvaa tekijää, joita etsimme somessa ja joita ilmoittautuu muutoinkin mukaan. Aiemmin olemme kokoontuneet kaikki yhteen aloittamaan numeron tekemistä, mutta nyt se ei onnistunut, kun opiskelen Amsterdamissa.

Ensimmäisen numeron jälkeen saimme Koneen Säätiöltä kaksivuotisen toiminta-apurahan, mutta nyt Zelda on jälleen omillaan. Minua palkitsee riittävästi se, että Zelda on löytänyt paikkansa erilaisten tekijöiden yhteisönä ja ideoiden kasvualustana. Hienolta tuntui myös, että tämän tyyppinen tekeminen tunnustettiin relevantiksi Vuoden Huipuissa.

Silti järkevä ajankäyttö Zeldan, palkkatöiden ja opiskelun kesken on haastavaa. Puhumme tästä tekijöiden kanssa paljon ja pyrimme siihen, ettei Zelda olisi kahle vaan myönteinen tilaisuus ilmaista itseään.

Joissakin palautteissa Zeldan visuaalisuus on koettu hämmentäväksi ja sekavaksi, ja tekstejä on pidetty viimeistelemättöminä, mutta en pidä näitäkään mielipiteitä kielteisinä. Zeldan tärkeä tehtävä on olla kokeilualusta, jossa tekijät voivat vapautua paineestaan olla ammattimaisia ja alusta alkaen valmiita.”

Hanna Valle, 30

Zeldan visuaalinen suunnittelija ja perustaja.

Tekee maisteriopintojaan Amsterdamissa Sandberg-instituutissa. Aiemmin opiskellut Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän muotoilun kandiohjelmassa, jonka aikana ollut myös vaihdossa Kioto Seika Universityn graafisen suunnittelun osastolla.

Työskennellyt graafisena suunnittelijana sekä freelancerina että mainos- ja viestintätoimistoissa sekä toiminut satunnaisesti kuvittajana.

Zeldan Rakkaus-numero voitti hopeaa Nuoret Luovat -kategoriassa Vuoden Huiput 2017 -kilpailussa.

Antti Grundsténin valinta

Imagen AD Antti Grundstén valitsi esiteltäväksi visuaalinen suunnittelija Hanna Vallen työtä tämän perustamassa verkkolehdessä Zeldassa (zelda.fi):

”Zelda on upea! Ja vaikea, erilainen ja tärkeä. En uskonut hyviin ’nettilehtiin’ ennen Zeldaa. Uuden Zeldan ilmestyessä olo on kuin avaisi Kinder-maatuskaa, kerros kerrokselta tulee uutta ja hyvää sisältöä, joka panee ajattelemaan. Visuaalisesti se on innostava, oksettava, hauska ja ennen kaikkea omaa uraansa uurtava. Hanna Valle on idolini. Älä ikinä lopeta.”