Median ansaintalogiikka on peruuttamattomasti muuttunut. Se ei tarkoita kajoamista journalismin periaatteisiin, se tarkoittaa kajoamista journalistin osaamiseen, sanoo Aamulehden uutispäällikkönä aloittanut Mikko Niimes.
Mikä sai hakemaan valtakunnallisesta mediasta maakuntalehteen?
Vietin kymmenen vuotta Pöllölaaksossa. Sain tehdä siellä niin monenlaisia duuneja, etten vaihtaisi hetkeäkään pois, mutta 38-vuotiaana on hyvä katsoa uutta.
Aamulehti vaikuttaa valtakunnallisesti. Sen näkee esimerkiksi lainattujen uutisten määrästä. Paikallismedianakin AL on kiinnostava: Tampere on Suomen suurimpia kaupunkeja ja tuottaa jatkuvasti mielenkiintoisia aiheita.
Työpaikkailmoituksessa sanottiin, että uutispäälliköllä voi ”kernaasti olla esimerkiksi tekninen tai kaupallinen tausta”. Miten sovit medianomina tähän kuvaukseen?
Teknisissä toteutuksissa tulee ymmärtää etenkin käyttäjäkokemus. Yritän tuoda Aamulehteen monipuolista ajattelua teknisiin toteutuksiin, kuten sain tehdä Maikkarillakin. Ajattelen sekä sisältöjä että käyttöliittymiä kuluttajien näkökulmista – aina.
Ilmoituksessa hakijoilta toivottiin myös kokemusta journalismista markkinointina. Mitä se tarkoittaa?
Uskoakseni se on rinnakkaistermi sisältömarkkinoinnille ja natiivimainonnalle. Journalistien tulee ymmärtää, että median ansaintalogiikka on peruuttamattomasti muuttunut. Se ei tarkoita kajoamista journalismin periaatteisiin, se tarkoittaa kajoamista journalistin osaamiseen: on osattava suhtautua positiivisesti uudenlaiseen sisältöön, jossa agenda voi olla esimerkiksi kaupallinen – mutta sisältö pitää ehdottomasti tehdä ja merkitä sääntöjen mukaan.
Miten hyvin suomalaiset mediat hyödyntävät mielestäsi somea?
Suomessa tehdään hyvää someduunia. Some kehittyy koko ajan kovaa vauhtia – se on eräänlainen liikkuva ja muuttuva kohde, johon on hankala täsmäosua.
Siirtäisin enemmän resursseja eli työvoimaa sosiaaliseen mediaan. Se on ehtymätön kaivo juttuideoiden suhteen ja somen kautta voi palvella asiakasta hyvin.
Kuinka paljon verkkoanalytiikkaa kannattaa tuijottaa?
Analytiikka on mainio työkalu, mutta kaiken toiminnan sysääminen pelkästään sen varaan on virhe. Analytiikan soveltamiseksi tulee ymmärtää käyttäjäkunta, median taustat ja tavoitteet sekä vallalla olevat sisältöjen ja puheenaiheiden trendit läpikotaisin.
Olet paljasjalkainen helsinkiläinen. Miten tuttu kaupunki Tampere on sinulle?
Olen käynyt Tampereella 2000-luvun alkuvuosista saakka melko säännöllisesti ja avovaimoni on Tampereelta kotoisin. Tampere on mielestäni Suomen ystävällisin kaupunki, ja tamperelaiset ottavat uudet ihmiset vastaan ennakkoluulottomasti.
Muuttaminen uuden työn myötä Tampereelle on minulle itsestään selvää.
Ilves vai Tappara?
Tähän on vain yksi vastaus: Jokerit.
Mikko Niimes, 38, on nimitetty Aamulehden uutispäälliköksi 1. toukokuuta alkaen. Hän siirtyy Aamulehteen MTV.fi:n vastaavan tuottajan paikalta. Hän on työskennellyt MTV:n verkko- ja mobiilisisältöjen tuottajana ja toimittajana vuodesta 2007, aiemmin muun muassa Iltalehdessä. Koulutukseltaan Niimes on medianomi (amk).