Media-ala

Vuokrataan kaupallinen toimittaja

Toimittajia vuosi sitten irtisanonut Mediahub etsi elokuussa toimittajaa vuokratöihin. Yhtiön mukaan kaikki toimittajat eivät sovi uusiin kaupallisen tekemisen tarpeisiin.

MTV:n tytäryhtiön Mediahub Helsingin hallinto- ja henkilöstöjohtaja Ulla Rannikon mukaan uusi toimittaja rekrytoidaan vuokrafirman kautta, koska Mediahubilla on entuudestaan hyvät kokemukset vuokratyön käytöstä.

”Olemme käyttäneet usean vuoden ajan kahta journalisteja välittävää yritystä ja yhteistyö on ollut saumatonta. Olemme aina saaneet nopeasti henkilöitä vuoronpaikkaajiksi ja projekteihin. Jos minun pitäisi etsiä kaikkiin erilaisiin työtehtäviin ja työsuhteisiin ihmiset, en kerkiäisi mitään muuta tehdä. Ei olisi päätä eikä häntää käyttää koko työaikaani siihen, että etsisin ihmisiä ja pyörittäisin vuokratyön kaltaista toimintaa”, Rannikko sanoo.

MTV aloitti vuokrafirman käytön jo vuonna 2011.

Elokuussa Mediahub haki töihin toimittajaa Opteam-vuokratyöyhtiön kautta. Journalistiliiton edunvalvontajohtaja Petri Savolainen kiinnitti ilmoitukseen huomiota, koska Mediahub irtisanoi noin vuosi sitten 28 työntekijää, joiden takaisinottovelvoite oli ilmoituksen julkaisun aikaan voimassa. Velvoite päättyy syyskuussa.

Savolaisen mukaan vuokratyössä pitää olla kyse nimenomaan tilapäisestä työstä.

”Jos tarve on jatkuvaa, vuokratyön käyttö vaikuttaa takaisinottovelvoitteen kiertämiseltä. Syyskuussa, kun takaisinottoajat päättyvät, on luonteva aika arvioida irtisanomisten mahdollisia riitautusperusteita”, Savolainen sanoo.

Duunitorilla julkaistussa rekrytointi-ilmoituksessa ei kerrottu, paljonko työtä on tarjolla. Ulla Rannikko sanoo, että Mediahub tarvitsee jatkossa työntekijöitä satunnaisiin, lyhyisiin ja nopeisiinkin tilauksiin. Määrät varmistuvat sitten, kun tuotannot käynnistyvät. Toimittaja sijoittuu Mediahubin kaupalliselle osastolle.

Ilmoituksessa mainittiin kaupallisten sisältöjen tekeminen mutta toistuvasti myös ”toimittaja”, ”toimittajan kokemus” ja ”journalistinen osaaminen”.

”Myös sisältömarkkinoinnissa ja natiivimainonnassa tarvitaan ehdottomasti toimittajan taitoja. Emme voi laittaa ketä tahansa kirjoittamaan kaupallista artikkelia”, Rannikko sanoo.

Mediahub tarvitsee siis kaupallisten sisältöjen osaajan, jolla on toimittajan taitoja – mutta niitä olisi myös vuosi sitten irtisanotuilla.

”Täytyy olla sisältömarkkinointikyvykkyyttä ja nämä ovat ihan puhtaasti olleet journalisteja”, Rannikko sanoo.

Rannikon mukaan ero on siinä, että kaikki journalistit eivät pysty tekemään kaupallista sisältöä.

”Kaupallisen sisällön toimittajan pitää ymmärtää, miten niitä juttuja tehdään ja mitä on sisältömarkkinointi. Kaikki toimittajataustaiset ihmiset eivät osaa tehdä sitä niin, että semmoista voisi oikeasti asiakkaalle tarjota.”

”Minä en nyt puhu näistä meidän irtisanotuista. Tarkoitan vaan, että journalistinen juttu on ihan eri asia kuin sisältömarkkinointijuttu. On hyviä journalistisia juttuja, ja toiset on huonoja. Samoin voi olla sisältömarkkinoinnissa, että on kökköjä ja sitten on niitä loistavia.”

Lue lisää: Vuokratyö tuli media-alalle

Mediahub irtisanoi kesällä 2015

Mediahub Helsinki irtisanoi kesäkuussa 2015 päättyneiden yt-neuvottelujen seurauksena 28 työntekijää. Lisäksi muilla järjestelyillä vähennettiin yhdeksän henkilötyövuotta.

Irtisanotuissa oli 24 Journalistiliiton jäsentä.

MTV Oy oli huhtikuussa 2015 ulkoistanut 126 uutis- ja urheilutuotannon työntekijää uuteen yhtiöön Mediahub Helsinkiin.