Media-ala

Työryhmä turvaa mediaa

Pääkirjoitus.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on asettanut työryhmän selvittämään kotimaisten mediamarkkinoiden toimintaedellytyksiä. ”Vahva ja taloudellisesti hyvinvoiva media on kaikkien etu”, ministeri toteaa asiaa käsittelevässä tiedotteessa.

Bernerin lausumaan on helppo yhtyä. Kaikkien edun nimissä kotimaisen median toimintaedellytyksien turvaamisella on kiire. Pelkkä taloudellisten reunaehtojen turvaaminen ei riitä. Työn tavoitteet voivat toteutua kestävästi vain, jos ne vahvistavat laadukkaan sisällön tekemisen edellytyksiä.

Työryhmän toimeksiannossa mainitaan tarpeet selvittää mediamarkkinoiden esteitä ja kilpailuasetelmia. Taustalla on hallituksen syntyvaiheissa vahvasti esillä ollut tarve purkaa normeja, keventää sääntelyä. Erikseen mainitaan median toimintaa koskevat velvoitteet ja rajoitteet, jotka liittyvät muun muassa mainontaan, toimilupiin ja tekijänoikeuksiin.

Suurelle joukolle journalisteja – eritoten freelancereille – tekijänoikeudet ovat suoraan toimeentuloon liittyvä sopimusasia. Alan toimintaedellytyksien turvaamisessa on keskeistä myös se, että sisällön tekijöille taataan kohtuullinen korvaus työstä ja sen tuloksista eli tekijänoikeuksista.

Työryhmä arvioi myös media-alan kilpailutekijöitä, kuten ulkomaisen median, julkisen palvelun ja verotuksen vaikutuksia. Selkein ja suoraviivaisin keino vahvistaa median toimintaa on lehtien ja digitaalisten sisältöjen arvonlisäveron alentaminen. Yksistään se ei riitä, mutta ilman veronalennuksia muut toimet tuskin tuottavat toivottuja tuloksia.

Työryhmän kokoonpano on mielenkiintoinen. Sitä johtaa entinen Nokia-johtaja Anssi Vanjoki, joka nykyisin toimii Lappeenrannan teknillisen yliopiston professorina. Sen jäseniä ovat entinen Nokia-johtaja Kalle Isokallio, Ylen entinen toimitusjohtaja Mikael Jungner ja Helsingin Sanomien entinen päätoimittaja Reetta Meriläinen.

Tämä joukko arvioi tämän vuoden loppuun kestävän toimeksiantonsa näkökulmasta myös Yleisradion roolia. Ensi vuoden alussa aloittaa ex-pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) johdolla Ylen tehtäviä ja rahoitusta arvioiva parlamentaarinen työryhmä.

Parlamentaarinen työryhmä palauttaa työlistalle tutut perusasiat Ylen tehtävänmäärittelystä ja toteuttamistavasta sekä rahoituksen tasosta. Kauan ei ole eletty aiemman työryhmän työn tuloksena syntyneiden linjausten mukaisesti.

Verkko imee mainosrahat

Suomen mediamainonnan muutosta kuvaavat tilastot eivät ole kaunista katseltavaa. TNS Gallupin laatima kehityskäyrä kyntää syvällä verrattuna menneeseen aikaan. Kesäkuun tilaston mukaan mediamainonta putosi yli kahdeksan prosenttia vuotta aiemmasta tasosta.

Aikakauslehtien ja television imuroimien mainoseurojen määrä väheni toistakymmentä prosenttia, sanomalehtienkin lähes kymmenen. Samalla kun mainontaan Suomessa käytetyn rahan määrä kaikkinensa vähenee, eurot hakeutuvat uusiin medioihin.

Markkinointi&Mainonta julkaisi 3. elokuuta uutisen, jonka mukaan internetistä tulee kahden vuoden kuluessa Suomen suurin mainosmedia. Tieto perustuu mediatoimisto Zenith Optimedian ennustukseen. Internetin suuret kansainväliset toimijat Facebook ja Google imuroivat rahaa, joka aiemmin on kulkeutunut kotimaiseen mediaan.

Lue lisää aiheista: