Kohun keskipisteessä -seminaarissa käsitellään kriisiviestintää 23. syyskuuta.
Kohut ja kriisit puhkeavat lähes aina yllättäen ja pieneksi ajatellusta asiasta. Näin kävi kesällä perussuomalaisille. Tarvittiin vain yksi Facebook-päivitys ja hetken päästä yli 10 000 suomalaista osoitti mieltään Helsingissä.
Viestintäyrittäjä-toimittaja Pasi Kivioja sanoo, että jokaisen kohun synnyttää aina se, että on sanottu tai tehty jotain moraalisesti arveluttavaa. Kansanedustaja Olli Immosen (ps.) monimerkitykselliset viestit paisuivat jättikohuksi puutteellisen kriisiviestinnän takia.
”Media vaatii aina vastauksia korkeimmalta johdolta, ja sen pitäisi olla kriisi- ja kohutilanteessa aina käytettävissä.”
Kivioja muistuttaa, että persut ovat oppineet puhumaan politiikkaa siinä määrin, että kuulostavat jo ihan ”oikeilta poliitikoilta”.
”Olen pannut merkille, että perussuomalaiset ovat ottaneet aikamoisen harppauksen kaikessa viestinnässään, mutta kohuissa he vielä kompuroivat”, Kivioja sanoo.
Kohuja ei voi aina estää, mutta muiden kriiseistä voi oppia. Viestintätoimisto Luotsin järjestämässä seminarissa kokemuksistaan ovat kertomassa muun mussa Postin viestinnästä vastaava johtaja Timo Anttila on ja Heinolan saunakisan johtaja Ossi Arvela.
Muutettu: 4.9.2015 klo 12.22: poistettu Talvivaaran viestintäpäällikkö Olli-Pekka Nissinen. Lisätty Postin viestinnästä vastaava johtaja Timo Anttila.
Manu Marttinen
Kohun keskipisteessä -kriisiviestintäseminaari Helsinki, 23. syyskuuta Lisätiedot: viestintaluotsi.fi/kriisi2015
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena