Työelämä

Irtisanomisia, takkuileva toimitusjärjestelmä, päätoimittajan vaihdos. Keskipohjanmaan toimitus väsyy ja turhautuu päällekkäisten muutosten keskellä.

Keskipohjanmaan toimitus on kamppaillut viime viikot poikkeuksellisen kovan työkuorman ja uupumuksen kanssa. 

Muun muassa Keskipohjanmaata ja Kainuun Sanomia julkaisevan Hilla Groupin muutosneuvottelut päättyivät maaliskuun lopussa. Hilla irtisanoi 15 työntekijäänsä. Kolme irtisanotuista työskenteli Keskipohjanmaan toimituksessa.  

Muutosneuvottelujen ja irtisanomisten lisäksi toimitus on opetellut käyttämään printtilehden uutta toimitusjärjestelmää ja uusittua nettisivujen ja sovelluksen julkaisualustaa.  

Monet kuvateksteihin ja kuva-arkistoon liittyvät ongelmat ovat vaikeuttaneet ja hidastaneet toimituksen työtä.  

Väenvähennyksistä huolimatta sisältöjä pitäisi saada aikaan yhtä paljon kuin aiemmin, Keskipohjanmaassa työskentelevä toimittaja kertoo. Toimittaja otti yhteyttä Journalistin toimitukseen, koska halusi tuoda yhtiön ongelmat esiin. Hän haluaa esiintyä jutussa nimettömänä.  
 
Toimittajan mukaan toimitusjärjestelmän ongelmat aiheuttavat runsaasti lisätyötä. 

”Erityisesti uutisdeskissä työtä on ollut todella paljon”, hän sanoo.  

”Ihmiset ovat tänä keväänä tehneet jopa tuplavuoroja, jotta työt on saatu hoidettua. Viime viikot ovat olleet sanoin kuvaamattomia.” 

Toimittajan mielestä irtisanomisia ei hoidettu inhimillisesti. 

”Ensin opeteltiin uutta järjestelmää. Ensimmäisellä viikolla kaikki joutuivat tekemään runsaasti ylimääräistä työtä. Sitten osa porukasta irtisanottiin.” 

Irtisanomisten lisäksi lehden päätoimittaja vaihtui yllättäen muutosneuvottelujen alla. Tiina Ojutkangas siirtyi omasta tahdostaan uusiin tehtäviin. Lähtö oli toimitukselle raskas, koska Ojutkangas oli pidetty päätoimittaja. 

Lehden tilapäisenä päätoimittajana toimii Sanni Aho. Uutta päätoimittajaa haetaan parhaillaan. Myös lähiesihenkilöiden vaihtuvuus vaikeuttaa työntekoa.  

”On vaikea enää tietää, kenelle mikäkin asia kuuluu.” 


Keskipohjanmaan luottamushenkilö Jukka Anias vahvistaa Journalistille, että toimittajan kertoma vastaa hyvin toimituksen yleistä tunnelmaa. 

”Ei ole missään tapauksessa ollut ihanteellinen tilanne, että muutokset ovat tulleet yhtä aikaa”, Anias sanoo.  

Tilanne on ollut toimitukselle todella kuormittava. 

”Kaikki irtisanotut ovat olleet pitkäaikaisia työkavereita. Pelkästään sillä on negatiivinen ja jopa traumatisoiva vaikutus. Totta kai ihmiset ovat apealla ja huonolla mielellä. Samaan aikaan pitäisi opetella käyttämään uusia järjestelmiä.” 

Hilla Groupin julkaisuliiketoiminnan johtaja Henri Mattinen sanoo, että toimituksessa on tällä viikolla käyty läpi uudistusta ja uusia tekemisen tapoja.  

”Toki vieläkin on kysymysmerkkejä ja säädettävää niin kuin isossa uudistuksessa aina.” 

Mattisen mukaan uusien järjestelmien hyötyjä on tarkasteltava pidemmällä aikavälillä. Muutokset johtuvat siitä, että yhtiössä päätettiin yhtenäistää Hilla Groupin aiemmin keskenään hyvin erilaiset toimitusjärjestelmät ja tekemisen tavat. 

”Järjestelmän uudistamispäätökset on tehty kauan aikaa sitten”, Mattinen sanoo.  

”Ukrainan sota muutti toimintaympäristöä niin, että jouduimme nyt muutosneuvotteluihin. Jos olisimme tienneet tämän, kun suunnitelmia kaksi vuotta sitten tehtiin, varmasti olisimme suunnitelleet aikataulun toisin. Mutta muutosjunan pysäyttäminen nyt olisi ollut järjetöntä.” 

Mattinen myöntää, että tilanne on toimitukselle kuormittava.  

”Muutos on vaikuttanut kaikkeen ja kaikkiin Hilla Groupin toimituksiin. Olemme toteuttaneet kahden vuoden muutosryppään puolessa vuodessa. Se kuvaa muutoksen vauhtia.”  

Mattisen mukaan tarkoitus ei ole, että pienempi porukka raataa entistä enemmän. 

”Ymmärrän, että sellainen tunne on nyt aluksi ollut”, Mattinen sanoo.  

”Mittava kehityshanke tähtää myös ja nimenomaan siihen, että toimitukset pystyvät entistä paremmin keskittymään entistä parempien sisältöjen tekemiseen.” 


”Johdon mielestä on hienoa, että kahden vuoden työt on tehty puolessa vuodessa” Keskipohjanmaan toimittaja sanoo.  

”Mutta se tarkoittaa, että emme ole voineet tehdä parastamme, vaan aika on mennyt teknisten ongelmien kanssa säätämiseen. Ei olla ehditty miettiä juttujen näkökulmia ja tekotapoja. Tuntuu, että journalismi ei enää ole ydintoimintomme.” 

Toimittajan mukaan ihmiset ovat erittäin väsyneitä ja turhautuneita.  

”En ole varma, kuka täällä haluaa enää jatkaa, vaikka saisikin pitää työnsä.”  

Jukka Aniaksen mukaan työtä on vähemmällä väellä vähintään saman verran kuin aiemmin. 

”Eihän journalistinen työ sinänsä vähene koskaan. Teemme juttuja, kuvia ja videoita, ja aiempaa enemmänhän niitä pitäisi saada aikaan, jotta digitilauksia tulisi, kun printin painaminen on niin kallista.” 

Anias ymmärtää Hillan säästötarpeet vaikeassa taloustilanteessa. 

”Mutta järkeeni ei mahdu se, että aiempaa houkuttelevampaa digisisältöä pitäisi tehdä aiempaa vähemmällä väellä.” 

Keskipohjanmaan ja Kainuun Sanomien printtilehti ilmestyy jatkossa vain viitenä päivänä viikossa, mutta työn määrään se ei vaikuta, Anias sanoo.

”Näköislehti ilmestyy silti, ja samaan tapaan jutut on sinnekin tehtävä.” 

Myös Keskipohjanmaan asiakaspalvelu on ollut kriisissä. Lehden uusi nettialusta ei ole päästänyt lehden tilaajia lukemaan verkkolehteä. Asiakaspalvelua supistettiin muutosneuvotteluissa. Tämän seurauksena asiakaspalvelussa on valtava määrä vastaamattomia yhteydenottoja.