Media-ala

Ylen ohjeet kieltävät tuotesijoittelun, mutta tuotemerkkejä vilisee ruudulla. Miksi, luovien sisältöjen johtaja Ville Vilén?

Aikuisten Oona (Anna Airola, kesk.) ja Arttu (Elias Salonen, oik.) syövät sipsejä. Vasemmalla Markku (Ville Myllyrinne). Kuva: Hayley Le /Yellow Film & TV/Yle

”Mä tiedän siitä tasan yhen asian eli et se tykkää Walkersin Salt & Vinegar -sipseistä”, valittaa Aikuiset-sarjan toinen päähenkilö Arttu, joka on kadottanut ihastuksensa. Sipsejä saa vain yhdestä paikasta Helsingissä, kertovat kaverit.  

”Ne on ihan vitun hyvii sipsejä”, kaveri toteaa. 

”Todella hyvii”, toinen komppaa. 

Seuraavassa kohtauksessa Arttu ja toinen päähenkilö Oona ovat ostaneet 500 eurolla mainittuja sipsejä ja syövät niitä pienistä pusseista.  

 Aikuiset-sarjan päähenkilöt syövät tietynmerkkisiä sipsejä, tilaavat ruokaa nimetyllä sovelluksilla ja nauttivat juomia, joiden etiketit ovat selkeästi esillä.  

Jännitysdraama Helsinki-syndroomassa ruudussa näkyy heti alussa tunnistettavia vaatemerkkejä ja kuriirifirman logo. Komediasarja Luottomiehessä ajetaan Taksi Helsingillä, kiirehditään Finnairin lennolle ja soitellaan iPhonella. 

Kuinka tuotteiden näkyvä esillä olo sopii Ylen sääntöihin ja lakiin? 
 


Tuotesijoittelulla tarkoitetaan brändien näkymistä ohjelmissa joko rahaa tai muuta vastiketta vastaan. Se on lain mukaan sallittua muissa kuin uutis- ja ajankohtaisohjelmissa, kuluttaja-asiaohjelmissa, uskonnollisissa ohjelmissa ja lastenohjelmissa. Jos ohjelmassa on tuotesijoittelua, se on selkeästi ilmoitettava katsojille. 

Yleisradiota koskeva sääntely on kuitenkin tiukempaa. Ylen ohjelmatoiminnan ja sisältöjen eettisten ohjeiden mukaan ”tuotesijoittelu ja piilomainonta on kielletty”. Ohjeet sitovat kaikkia, jotka tekevät sisältöjä Ylessä ja Ylelle. Näin esimerkiksi Aikuisia tuottavan Yellow Film & TV:n tulee Ylelle sarjoja tehdessään noudattaa samoja sääntöjä kuin Ylen.  

Tuotemerkit kuuluvat Aikuisten maailmaan. Kuvassa Pesso (Miro Lopperi) ja Oona (Anna Airola). Kuva: Hayley Le /Yellow Film & TV/Yle

 Säännöstä huolimatta Ylellä esitettävissä sarjoissa vilisee tuotemerkkejä. 
 
Ylen luovien sisältöjen ja median johtaja Ville Vilén suostuu vastaamaan ainoastaan tekstiviestein ja sähköpostitse.
 

Ville Vilén, olet muun muassa Aikuisten ja Helsinki-syndrooman vastaava toimittaja. Oletko joutunut viime aikoina ratkomaan tuotemerkkeihin liittyviä ongelmia? 

 ”En viime aikoina. Kysymys on siitä, ettei ajeta koko ajan samalla automerkillä tai näkyvästi käytetä koko ajan jotain laitetta merkki näkyvillä. Kuitenkin kun ollaan K-kaupassa niin ollaan siellä, eikä tarvitse keksiä sarjaa varten ’L-kauppaa’. Siltikään sarjassa ei voida koko ajan olla myöskään K-kaupassa.” 

Ylen ohjelmatoiminnan ja sisältöjen eettisissä ohjeissa sanotaan, että tuotesijoittelu on kielletty. Missä kohtaa menee tuotemerkkien satunnaisen näkymisen ja eettisissä ohjeissa kielletyn tuotesijoittelun raja?

”Tuotesijoittelulla tarkoitetaan pääasiallisesti näkyvyyttä, joka saadaan rahalla tai muulla vastikkeella. Rahoitusvaiheessa ja uudelleen sopimusvaiheessa tuotantoyhtiön kanssa käydään läpi Ylen rajoitukset brändien suhteen. Rahoitussuunnitelmassa täytyy olla mukana kaikki rahoituselementit.” 

 ”Lähtökohta on, että raha tai tavara vastineena ei ole Ylen tuotannoissa mahdollista, toisin kuin kaupallisten medioiden projekteissa. Tuotemerkkien näkyvyys on ongelma tekijöillekin, koska nykyisin on ongelmallista löytää esimerkiksi teippaamatonta taksia.” 

Peter Franzénin vaatemerkki ei jää Ylen ja Fisher King -tuotantoyhtiön Helsinki-syndroomassa epäselväksi. Kuva: Kimmo Korhonen ©FisherKing 2022

Ylen eettisissä ohjeissa lukee myös: ”Kun pyydämme ohjelmantekoon liittyvää teksti- tai kuvausmateriaalia tms. teemme selväksi, että emme tässäkään yhteydessä asetu mainonnan välikappaleeksi”. Miten mainonnan välikappaleeksi asettuminen voidaan estää, kun tuotemerkkejä vilahtelee ruudulla. Vai voidaanko? 

 ”Toisinaan tuotemerkkien käsittely on osa tarinaa, kun kuvataan elämäntapaan kuuluvia ilmiötä tai ’hypetettäviä’ asioita. Käsikirjoitusvaiheessa asioista keskustellaan, ja jos esimerkiksi dialogissa mainitaan tuotemerkkejä, niillä pitäisi olla suurempi merkitys maailmassa, jota draama kuvaa.” 

 ”Tuotemerkkejä ei saisi näkyä sillä tavalla toistuvasti ja silmiinpistävästi, että siitä voisi syntyä edes mielikuva mainonnasta.” 

 Esimerkiksi Aikuisia tuottaa Ylelle ulkopuolinen tuotantoyhtiö. Miten valvotte, että se noudattaa tuotannossaan Ylen eettisiä ohjeita tuotesijoittelun osalta? Onko niitä noudatettu? 

 ”Pelisäännöt käydään läpi ennen jokaista kautta. Ylessä sarjan vastaava tuottaja seuraa kuvattavaa materiaalia ja antaa palautetta tuotantoyhtiölle.”  

 ”Tuotemerkkien ollessa tarpeettomasti fokuksessa asia käydään läpi tuotantoyhtiön kanssa ja vaaditaan uudelleen kuvausta tai tuotemerkkien poistoa jälkitöissä. Molempia on tapahtunut, mutta ei aivan viime vuosina.” 


Ville Vilén huomauttaa lisäksi, että Ylen esittämät sisällöt voidaan jakaa kahteen eri luokkaan, joiden suhde tuotesijoitteluun on erilainen. Ensimmäinen kategoria on tilausohjelmat. 

 ”Ylen omaan käyttöönsä tilaamien tilausohjelmien sopimuksissa sponsorointi ja tuotesijoittelu on kielletty”, Vilén sanoo. 

 ”Ehdon rikkominen on myös nimenomaisesti mainittu sopimuksen purkuperusteena.” 

 Toinen kategoria on ennakko-ostot, siis esimerkiksi elokuvat ja sarjat, joita ei ole tehty Ylen tilaamina, tai joissa Ylen rahoitus on vähemmistössä. Näissä tuotesijoittelu on sallittua lain määrittämissä rajoissa.  

Esimerkiksi Aikuiset, Helsinki-Syndrooma ja Luottomies kuuluvat kaikki ensimmäiseen kategoriaan. Yle on siis tilannut ne tuotantoyhtiöiltä omaan käyttöönsä. Sponsorointi ja tuotesijoittelu on niissä kielletty.

Lue lisää aiheista: