Journalismi

Paremmintietäjät

Arvaan jo, millaisen vastaanoton tämä kirjoitukseni saa, kirjoittaa Janne Zareff.

Olen usein törmännyt autoista kertoviin juttuihin ja keskusteluihin. Olen myös jäänyt miettimään, millainen samanmielisten laulukuoro niissä onkaan äänessä!

Esimerkiksi polttomoottorin toiminnasta vallitsee samanmielisten konsensus. Sen sisältö on monimutkainen, eikä ihme. Tällainen monimutkaistaminen on keino säilyttää keskustelu vain asiaan oikein vihkiytyneiden käsissä. Se muistuttaa muinaisia riittejä, jotka olivat ulkopuolisille vaikeasti ymmärrettäviä ja joilla papisto erottautui rahvaasta.

Yksinkertaistettuna samanmielisten käsitys on tämä: autot liikkuvat, koska polttoaine tuottaa palaessaan painetta, joka työntää moottorissa mäntiä, joiden tuottama liike-energia puolestaan muutetaan erinäisten mekaanisten osien, kuten kampiakselin, avulla renkaiden pyöriväksi liikkeeksi.

Kerrataanpa kuitenkin tosiasiat, jotka todella tiedämme omasta arjestamme. Kun nousemme autoon ja käännämme virta-avainta, autolla voidaan lähteä liikkeelle. Jos avainta ei käännetä, mitään ei tapahdu.

Avaimen kääntäminen on siis aivan ilmeisesti ratkaisevassa osassa autoa liikutettaessa. Kuitenkin julkisessa keskustelussa valtaa pitää näkemys, jonka mukaan auton liikkumisongelmiin tulisi lähes aina hakea ratkaisua moottorista tai esimerkiksi ”akusta”, mikä se sitten onkaan. Ja kuinka ollakaan: autoasioiden ylipapeilla on usein tarjota moottorikeskeisiin ongelmiin ratkaisu, joka edellyttää rahan maksamista tälle uudelle aatelistolle! Ei tarvitse paljoa arvailla, miksei vaihtoehtoisia selitysmalleja auton toiminnalle juurikaan julkisuudessa nähdä!

Arvaan jo, millaisen vastaanoton tämä kirjoitukseni saa. Loputon määrä ”insinöörejä”, ”autoasentajia” ja ”autoaan itse huoltavia” oikeassaolijoita vaahtoaa, etten selvästikään tunne moottorien toimintaa lainkaan, eikä minun siksi pitäisi niistä kirjoittaa. On olemassa hyvin äänekäs polttomoottorien toimintaan ammatikseen tai harrastuksena tutustuneiden ihmisten vähemmistö, joka tulee vaatimaan, että käyttäisin ainakin osan ajastani mieluummin tutustumalla moottoreihin kuin kirjoittamalla niistä.

On valitettavan ilmeistä, että meillä on vielä pitkä matka kuljettavana, ennen kuin keskustelukulttuurimme on järkevällä tolalla.