Journalismi

Vuoden paras visuaalisen journalismin juttu syntyi pikavauhtia ja oli niin suosittu, ettei tekniikka kestänyt

Heinä– elokuun vaihteessa 2018 ulkomaantoimituksen esimies Jenni Virtanen vastasi puhelimeen Helsingin Sanomien ulkomaantoimituksessa. Vaatimattoman oloinen soittaja kertoi Virtaselle, että heillä voisi olla Helsingin Sanomia kiinnostavaa materiaalia. Virtanen kirjoitti ruutupaperille soittajan yhteystiedot ja merkinnän ”jotain Praha-matskua”.

Seuraavana aamuna hän pyysi toimittaja Linda Lainetta soittamaan vinkin antaneelle miehelle. Puhelun jälkeen ei mennyt kuin minuutteja, kun Laine oli jo intoilemassa juuri kuulemastaan Hesarin datadeskin Joonas Laitiselle.

”Oli tullut tieto, että eräät suomalaiskundit olivat olleet matkalla Prahassa Neuvostoliiton valtauksen aikana vuonna 1968, ja heillä olisi siitä ennenjulkaisematonta kuvamateriaalia”, Laitinen kertoo.

Helsingin Sanomiin laadittiin pika-aikataululla monimediainen juttu tasan 50 vuotta aiemmista Prahan tapahtumista, ”Olkaa pojat varovaisia, venäläiset tulevat”.

Juttukokonaisuudessa yhdistyivät Linda Laineen kirjoittama teksti Prahassa vuonna 1968 matkailleista tuolloin parikymppisistä nuorukaisista, näiden kuvaama kaitafilmi- ja valokuvamateriaali, ääninauhat, kartat ja lehtileikkeet.

Tällä viikolla Laitisen, Laineen, Elisa Bestettin, Jenni Virtasen ja Linda Mannerin työryhmän juttu palkittiin vuoden 2018 Visuaalisen journalismin palkinnolla. Palkinnon jakaa Visuaalisen Journalismin Kilta ry ja sen rahoittaa Helsingin Sanomain Säätiö. Palkinnon arvo on 10 000 euroa.

Juttu haluttiin julki niin sanotun Prahan kevään päättäneen valtauksen vuosipäivän aikoihin.

”Ne Prahassa matkailleet kundit olivat tosi eläväisiä ja hauskan oloisia. Tarina oli vahva ja lisäksi se kuvamateriaali tosiaan oli aivan ainutlaatuista. Kuva dokumentoi äärimmäisen hyvin Prahan tilanteen”, Laitinen kertoo.

 

Audiovisuaaliseen kokonaisuuteen käytettiin reilusti työtunteja. Koko juttu kasattiin noin kahdessa viikossa. Koodaamisesta vastannut Elisa Bestetti ei tuona aikana juuri muita töitä tehnyt. Kirjoittava toimittaja Linda Laine teki Jenni Virtasen editointituella pitkää päivää tekstin kanssa, Linda Manner taas kävi juttua varten läpi Prahan poikien todella runsasta valokuvamateriaalia.

Rutkasti liikkuvaa kuvaa sisältänyt juttu paljasti puutteen Helsingin Sanomien datadeskin tekniikassa.

”Julkaisu vähän jännitti. Testasimme juttua todella paljon ja näytti, että ongelmia ei tulisi, mutta käytännössä se ei aivan mennyt niin.”

Juttu julkaistiin lauantain varhaisina tunteina 18. elokuuta. Ennen aamukahdeksaa tuottaja Laitinen heräsi uutisdeskin soittoihin.

”Juttu oli heti aamulla niin pirun suosittu, että silloinen tekniikkamme ei pystynyt pyörittämään sitä. Minulle soitettiin, että jumalauta, juttu kaatuu koko ajan ja tulee vihaista postia. Tavoitin Elisan ja hän sai pienillä purkkaviritelmillä jutun taas toimimaan”, Laitinen muistaa.

”Kovan liikenteen aikana paljastunut tekninen vika on sittemmin korjattu.”

Palaute oli alun hankaluuksien jälkeen todella kiittävää.

Visuaalisen journalismin palkinnon tuomaristo korosti jutun liikkuvan kuvan käyttöä sekä kuvamateriaalin itsensä uutisarvoa ja sitä, että kuvat on ”pakko nähdä”. Herkullisesta aineistosta on palkintoperusteiden mukaan tuotettu elämyksellinen ja viimeistelty kokonaisuus.

Juttuun tarkennettu sitä, kenelle soitto Helsingin Sanomien toimituksessa tuli (20.9.2019 klo 11.09).

Työryhmään lisätty valokuvaaja Akseli Valmusen nimi (20.9.2019 klo 11.09).

Visuaalisen journalismin palkinto

Kolmatta kertaa jaetun Visuaalisen journalismin palkinnon tarkoitus on kiinnittää huomiota alan parhaisiin tekijöihin.

Palkinnon jakava Visuaalisen Journalismin Kilta ry on kustantajista ja muista media-alan toimijoista riippumaton yhdistys, jonka tarkoitus on kehittää, tukea ja tuoda esille suomalaista visuaalista journalismia.

Palkinnon rahoittaa Helsingin Sanomain Säätiö.