Media-ala

Viestintäalalle päivitetyt eettiset ohjeet

Ongelmallisia tapauksia voi lähettää pohdittavaksi myös Viestinnän eettiselle neuvottelukunnalle, joka perustettiin keväällä.

Avoimuus ja vuorovaikutteisuus. Rehellisyys. Luotettavuus. Arvostus. Näiden neljän otsikon alle on koottu viestintäalan päivitetyt eettiset ohjeet, jotka julkaistiin 4. syyskuuta.

Ohjeiden pohjana ovat alan perinteiset käytännöt, mutta päivitystä tarvittiin viimeaikaisten muutostrendien takia, sanoo ohjeet valmistelleen Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Elisa Juholin.

”Kun mainonnan, viestinnän ja journalismin rajat hämärtyvät, nousee uusia eettisiä kysymyksiä. Miten ilmaistaan, mistä on milloinkin kysymys, miten ilmaistaan sidonnaisuuksia ja intressejä? Miten selviydytään riskeistä, kun viestintä ei enää ole organisaatioiden kontrolloitua tiedottamista vaan vuorovaikutteista yhteistyötä sidosryhmien kanssa?”

Ongelmallisia tapauksia voi lähettää pohdittavaksi myös Viestinnän eettiselle neuvottelukunnalle, joka perustettiin keväällä.

Toisin kuin Julkisen sanan neuvosto, Viestinnän eettinen neuvottelukunta ei jaa julkisia sanktioita vaan ennemminkin antaa viestintäalan järjestöille ja niiden jäsenille vertaistukea.

”Perustelu on, että toisin kuin journalistit, organisaatioviestijät toimivat pääosin muualla kuin valtajulkisuudessa. Työ organisaation sidosryhmien, kuten henkilöstön, asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, viranomaisten ja kolmannen sektorin kanssa on usein rajatusti julkista.”

Viestinnän eettiset ohjeet on hyväksytty viestinnän ammattijärjestöjen ProCom ry:n ja Viesti ry:n hallituksissa, mutta niitä voi syksyn ajan kommentoida ProComin verkkosivuilla.