Media-ala

Herra Moderaattori

Yle Folk nostaa tavallisten suomalaisten tekemiä mediasisältöjä valokeilaan. Julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa haluaa diginatiivien äänen kuuluviin, mutta Yleisradion arvojen ehdoilla.

Ylen tv:n ja Areenan julkaisupäällikön Risto Kuulasmaan tavoite on kirkas: viedä Yleä nettiin ja samalla tavoittaa se 15  –  30-vuotiaiden ikäluokka, joka on kadonnut televisioiden ääreltä verkkoon.

Mies itse on seurannut diginatiivien – verkkomaailmassa kasvaneen sukupolven – sielunelämää läheltä: hän on ollut esimerkiksi perustamassa Tubecon-tapahtumaa, joka kokoaa maamme YouTube-tähdet vuosittain yhteen. Hänestä Ylen pitää luoda uusia tapoja toimia nuorten kanssa.

Kuulasmaan kehitystyön hedelmä, Yle Folk, avautuu lokakuun alussa. Se on nuorten kanssa suunniteltu palvelu, joka julkaisee suomalaisten tekemiä mediasisältöjä ensisijaisesti internetissä, mutta myös televisiossa ja radiossa.

”Annamme Ylen mediat laajempaan käyttöön, mutta pidämme kuratoivan rooliin.”

Kuulasmaan mukaan Yle Folkia tarvitaan nostamaan uusia tekijöitä esille internetin tietotulvan keskeltä. Suomalaisia YouTube-sisältöjen tekijöitä eli tubettajia on jo puoli miljoonaa.

 

Yle palkkaa netti-ilmiöiden haravoijiksi ”kuraattoreita”. Kuulasmaan mukaan journalistista osaamista ei vaadita. Tärkeintä on, että kuraattori tuntee oman genrensä tekijät, ilmiöt ja puheenaiheet.

Tämän lisäksi Yle Folk tilaa sisältöjä itse sekä hakee tekijöitä pienrahoituksen avulla. Kuukausittain on jaossa 10 000 euroa eri hankkeille. Hakemuksia on tullut satoja, ja kirjo on laaja.

”Siellä on nuorten tubettajien harrastusvetoista juttua. Joku on käynyt Länsi-Afrikassa kuvaamassa sisällissotaa ja haluaa sen tätä kautta dokumenttina ulos. Yksi hakija on videoinut vanhusten iltapäiväkerhoa Sodankylässä.”

Kuulasmaan mielestä Yle Folk ei syö ammattilaisten työtä vaan rikastaa Yleä.

”Tämä tulee kaiken muun rinnalle eikä ole mistään pois. Toiveeni olisi, että täältä nousisi sellaisia puheenaiheita, jotka eivät löydy perinteisen journalistisen polun kautta.”

Yleläisiltä Kuulasmaa on saanut ”95-prosenttisesti” positiivista palautetta. Innostunein toimittajajoukko on ideoinut mentoritoimintaa. Siinä ammattitoimittaja olisi Yle Folkin tekijäjoukosta bongatun lupaavan kansalaisjournalistin tukena ja oppisi samalla nuoremmalta sukupolvelta.

”Etenkin on senioritoimittajia, jotka itse aktiivisesti janoavat uudistumista.”

 

Yle Folk tekee yhteistyötä myös opinahjojen kanssa ja on Kuulasmaan mukaan oiva kanava esimerkiksi lopputöille. Ensimmäinen yhteistyöverkosto on Tampereen Mediapolis.

Yle Folk ei ole vapaa tubettajien leikkikenttä. Kuulasmaa korostaa, että tekijöitä ohjaavat Ylen ohjelmatoiminnan ja sisältöjen eettiset ohjeet (OTS).

Viime kädessä julkaisupäätöksiä tekevät ohjelman tuottaja sekä Kuulasmaa itse. Palvelun eettismoraalista linjaa on hiottu Ylen ammattilaisten kanssa.

Tekijät ovat suurelta osin 15  –  25-vuotiaita nuoria, joskin kaikenikäisiä mahtuu mukaan. Julkaisupäätöksiä tehdessä mietitään sekä tekijän että jutun kohteiden etua.

”Jos tekijä on tehnyt jonkun ylilyönnin, on kaikkien kannalta järkevämpää, että sitä ei näytetä. Netissä voi vetää ihan överiksi omilla kanavillaan, mutta Ylen piirissä Ylen tehtävä ja arvot ovat voimassa.”

Palvelun sisältö jaetaan genreihin, joita ei ole vielä lyöty lukkoon. Niitä voivat Kuulasmaan mukaan olla esimerkiksi tiede, taide, musiikki, kansalaisjournalismi tai tietokonepelit, viihdettä hyljeksimättä.

”Olisi nastaa, jos seuraava Smoukahontas nousisi Yle Folkin kautta.”

Tekijänoikeusasioissa lähtökohtana on Kuulasmaan mukaan se, että Yle ostaa tekijältä ensiesitysoikeuden. Myöhemmin tekijä voi julkaista saman sisällön missä vain.

Internetistä poimittuja ilmiöitä Yle Folk voi siteerata netissä, kuten mediassa on tähänkin asti tehty. Mikäli ilmiö nostetaan televisioon, tekijänoikeusasiat käsitellään Kuulasmaan mukaan tapauskohtaisesti.

Kuulasmaan toive on, että Yle Folkin myötä nousisi uuden sukupolven tekijöitä ja tuotantoyhtiöitä.

”Muuten televisio ikääntyy tekijöidensä mukana. Se on tylsä vaihtoehto.”

Risto Kuulasmaa

Valittiin tammikuussa Ylen TV:n ja Areenan julkaisupäälliköksi.

Yksi Yle Folkin pääarkkitehdeista. Yle Folk on kaikille avoin verkkopalvelu, joka poimii internetin ilmiöitä ja julkaisee suomalaisten itse tekemiä mediasisältöjä internetissä, televisiossa ja radiossa.

BA, MA, tuottanut Duudsoneja, Madventuresia ja Docventuresia. Oli perustamassa Tubecon-tapahtumaa, joka kokoaa yhteen suomalaiset YouTube-tähdet.

Palkittu useasti tuottamistaan tv-ohjelmista.