Media-ala

Koko soppa yksissä kansissa

Kirjat: Pentti Kemppaisen Radio kuuluu kaikille!

Kaupallisen radion kelpaa juhlia 30-vuotisiaan. Radiomainonta oli viime vuonna 9,4 prosentin verran plussalla.

”Ei tämä ala mikään kultakaivos kuitenkaan ole”, toteaa Stefan Möller, yksityisten radioiden kattojärjestön RadioMedian toimitusjohtaja.

RadioMedia ja Into-kustannus ovat julkaisseet alan ensimmäisen kattavan historiateoksen, joka kuvaa kaupallisen radion kehitystä jo ennen ensimmäis-ten toimilupien myöntämistä vuonna 1985.

Kirjoittajan, tutkijan ja pitkän linja radioammattilaisen Pentti Kemppaisen mukaan Radio kuuluu kaikille! -historiikki on paitsi akateeminen oppikirja myös teos, johon radion tekijät toivottavasti tarttuvat.

”Kaupallisen radion historia on mielenkiintoinen soppa, johon on mahtunut voimallisia poliittisia ja kaupallisia vedätyksiä”, kirjoittaja kuvaa.

Hän itse ei halua ottaa kantaa siihen, onko kaupallinen radio kehittynyt vuosien mittaan oikeaan suuntaan.

Möller ennustaa puhesisältöjen nousua ohi soittolistamaton. Kun lempimusiikkiaan voi kuunnella mistä nettipalvelusta tahansa, radion valtti ovat persoonat.

”Jos sisällöt ovat scheissea, kukaan ei kuuntele.”

Pertti Kemppainen:
Radio kuuluu kaikille! Kaupallisen radion historia Suomessa.
Into 2015.