Journalisten

Medieutbildningen i Vasa får 200 000 euro i present

Åbo Akademi i Vasa fyller 50 år i år. För att uppmärksamma jubileumsåret beslöt sig Stiftelsen för Åbo Akademi att ge en ­gåva som riktas till högskolans medieutbildning. Gåvan? Maximalt 50 000 euro per år i fyra års tid för att kunna täcka kostnaderna för ­externa gästande lärare.

Pengarna ska användas för fördjupning i källkritik och mediekritik, medieläskunnighet och desinformation, särskilt i en kontext som präglas av AI och ny teknik.

Klas Backholm, äldre universitetslektor i statskunskap med medier och kommunikation, säger att satsningen kom som en överraskning. Backholm ­ansvarar för medielinjen och är i dag ämnets enda anställda. Gåvosumman innebär en rejäl ökning av utbildningens budget.

”Visst har källkritik och mediekritik funnits med i utbildningen förut men nu kan vi ta in externa ­föreläsare som kan tala om det nyaste nya.”


Eftersom nyheten om jubileumsgåvan kom i september har Backholm och hans kolleger ­ännu ­inte hunnit fundera på alla praktiska detaljer. Klart är att satsningen tidigast kommer att synas ­läsåret2025 – 2026. Backholm själv har sneglat på Tammerfors universitet och deras system med en gästande arbetslivsprofessor.

”Vi kan inte som de ha någon anställd i ett helt läsår men pengarna skulle räcka för en anställning på några månader, kanske en forskare eller någon erfaren journalist direkt från fältet.”


Varför valde då Stiftelsen för Åbo Akademi att ­rikta gåvan just till medielinjen? Stefan Wallin, stiftelsens styrelseordförande, säger att det finns två ­orsaker. Den första är att stiftelsen äger ÅU Media.

”Mediebiten passade in i vår roll som tidnings­ägare. Vi vill stödja forskning och undervisning i den genren.”

Den andra är att stiftelsen vill bidra till studenternas förståelse i ett utmanande medielandskap.

”Så att man kan försöka förstå och desarmera desinformation, genomskåda troll och falska nyheter och bli mer alerta tidningsläsare men också bättre journalister.”