”Matkalla tulevaisuuteen -ohjelman tekemisessä tuntui aluksi erikoiselta, että sai olla niin asiallinen kuin suinkin halusi, vailla viihdytyspaineita”, kertoo Tuomas Enbuske.
”En ole mikään pelkän yksityisautoilun nimeen vannova libertaari, vaikka saatan olla sellaisessa maineessa. Uskon ennemminkin, että tulevaisuuden kaupunkilaisilla ei ole kaikilla auto seisomassa jossain parkissa, uskon esimerkiksi autojen yhteisomistuksen yleistyvän. Kyseenalaistaminen kiinnostaa minua. Uskon, että länsimetro on hyvä juttu, mutta sitten taas toisaalta: Onko päättäjistä vaan hieno saada isoja monumentteja? Onko länsimetron pakko olla niin kallis? Onko se pakko mennä niin syvällä? Olisiko vaikka pikaraitiotie ollut sittenkin parempi”, kysyy Matkalla tuvaisuuteen -juontaja Tuomas Enbuske.
”Olen tehnyt viime aikoina enemmän viihdettä, vaikka asiaakin paljon Ylen Ykköselle ja viime aikoina Huomenta Suomeen. Matkalla tulevaisuuteen tekemisessä tuntui silti aluksi erikoiselta, että sai olla niin asiallinen kuin suinkin halusi, vailla viihdytyspaineita. Mutta enitse koekaan itseäni miksikään provokaattoriksi. Arvostin ohjelman vieraista esimerkiksi tulevaisuudentutkija Risto Linturia, ajatuksineen datahanskoista tai ihmisiä Lahteen kuljettavista tyhjiöputkista. On hienoa, miten innokkaasti hän uskaltaa puhua visioistaan, ainahan uutta ajatteleva ottaa pilkatuksi tulemisen riskin. Lisäksi hän oikeasti pohjaa visionsa johonkin, eikä vain heittele ajatuksia niin kuin minä teen.”
”Ohjelman jaksojen lyhyys on minusta vain hyvä asia. Se oli jo etukäteen tiedossa, enkä ajattele ollenkaan että ne olisivat liian lyhyitä. Katson aika paljon amerikkalaisia puheohjelmia, eikä niissäkään puhuta pitkään, vaikka puhuttaisiin asiaa. Lyhyempi on aina parempi.”
”Sanoisin, että minulla on jonkinlainen taju siitä mikä näyttää hyvältä televisiossa, mutta sen toteuttamisesta ei niinkään. Ohjaaja Elias Koskimies hioi tämän puolen, ja myös ohjelman kuvauspaikat ovat lähinnä hänen ideoimiaan. Visuaalisuuden merkitys televisiossa on kunnolla valjennut minulle vasta hiljattain. Ennen tein televisio-ohjelmia vähän kuin radiota.”
Kuva: Mennään bussilla. Tuomas Enbuske (vas.) saa matkaseurakseen muun muassa teknovisionääri Risto Linturin ja digitalisti Ville Tolvasen.
Anna hyvän kiertää -palstalla Journalisti pyytää ilmiantamaan loistavia alan tuotoksia. Viestiä vie eteenpäin se, jonka työtä on esitelty palstalla.
Matkalla tulevaisuuteen
- Viisiosainen puheohjelma, jonka jaksoja on kuvattu metrossa, raitiovaunussa, bussissa ja Suomenlinnan lautalla.
- Tuomas Enbusken juontamissa jaksoissa keskustellaan joukkoliikenteen, kaupunkikulttuurin, asumisen ja työn tulevaisuudesta Helsingin seudulla. Vieraina on vaikuttajia Matti Apusesta ja Mikael Pentikäisestä Palefaceen, Anni Sinnemäkeen ja Jethro Rostedtiin.
Miksi Matkalla tulevaisuuteen?
HSL:n tilaama puheohjelma nostaa tärkeitä yhteiskunnallisia asioita esiin asiallisen tuoreella tavalla olematta kuiva. Hyvin valitut teemat ja vieraat pitävät keskustelun kiinnostavana. Perinteisen keskusteluohjelman runko on tuotu oivaltavalla tavalla pois studiosta. Jaksojen pituus on kärsimättömälle nykyihmiselle sopivan napakka. Matkalla
tulevaisuuteen osoittaa, että ohjelmanteko ei tarvitse perinteistä kanavaa eikä ole sidottu aikaan tai paikkaan. Kokonaisuus täydentyy palvelun omalla sivulla ja levittäytyy eri somekanaviin. Vaikka kyseessä on HSL:n markkinointikampanja, tekijät pystyvät käsittelemään asioita objektiivisesti.
yle.fi/musiikki-toimitus
kaikki.musiikista@yle.fi
Uusimmassa lehdessä
- Kohu arabiankielisistä uutisista kuumensi repivän Yle-rahoituskeskustelun. Uutisankkuri Esraa Ismaeel on seurannut keskustelua ihmeissään.
- Sinuhe Wallinheimo kiinnostui kaupallisen median ahdingosta ja hakeutui Ylen hallintoneuvoston johtoon. Läheiset välit Vesa-Pekka Kangaskorpeen ovat hänelle arka paikka.
- Kulttuurin leikkaukset hukkaavat ammattitaitoa peruuttamattomasti