Riitta Kalliorinne keksii keinot, joilla Jouluradio syntyy joka vuosi kiinnostavasti uudestaan.
”Työtäni on miettiä, mikä tukee Jouluradion brändiä ja joulumusiikin moni-ilmeisyyttä. Ideani syntyvät ’luovassa myönteisessä kaaoksessa’, kohtaamisissa ja keskusteluissa ihmisten kanssa. Kun kuulen jotain uutta, mietin, mitä siitä saisi meille. Ensi jouluksi virittelen esimerkiksi joululaulukaraokea”, sanoo tänä vuonna 15. tuotantokauttaan elävän Jouluradion toimituspäällikkö ja perustaja Riitta Kalliorinne.
”Meillä on parikymmentä FM-lähetintä, joiden alueella asuu nelisen miljoonaa suomalaista, mutta meillä on myös kymmenen nettikanavaa ja yli satatuhatta Facebook-fania. Siksi olemme ’verkkomedia, joka kuuluu myös radiossa’.
Vaikka meillä on ’vakkarit hevijuuserit’, kilpailu ihmisten ajasta on rankkaa, ja joka vuosi pitää syntyä kiinnostavasti uudestaan. Olemme kokeilleet monenlaista ja tehneet virheitäkin. Se on kirkastanut, että vaikka joulu on mieletön määrä asioita, meidän juttumme on joulumusiikki.
Kasvoin toimittajaksi radion ajankohtaistoimituksessa, jossa uutiset piti saada nopeasti julki ja yleisöltä tuli palautetta heti, jos sanoi jotain hassua. Se on hyvä pohja verkkoaikaan, jonka mahdollisuuksista olen vilpittömän innostunut. Media-ajattelussani ei ole ’suuria julkaisupäiviä’, vaan asiakkaita pitää tavoitella ja palvella koko ajan siellä, missä he ovat.
Koska olen Jouluradion ainoa ympärivuotinen työntekijä, siirrän sen ’tarinaa’ joka vuosi uudestaan. Tässä vaiheessa töissä ovat myös musiikkipäällikkö ja kaksi muuta työntekijää. Löydän hyvät tyypit intuitiolla ja uskon, että kellokorttia enemmän työhön sitouttaa se, että se on innostavaa ja hauskaa. Olemme ’virtuaalitiimi’, joten voin ihanasti tehdä töitä missä vaan. Joskus on kyllä kiva intoilla yhdessä livenä.
Jouluradion idea syntyi aikanaan, kun pääkaupungin seurakuntien radiotyö sai uuden studion ja mietimme, miten sitä voisi hyödyntää enemmän. Suosiota selittää, että joulu on perinteinen ja tunteikas. Silti kyse on myös hyvästä musiikkijournalismista – siitä, että eri kohderyhmille löytyy sopivaa musiikkia.”
Riitta Kalliorinne, 57
Jouluradion perustaja ja toimituspäällikkö.
Työskentelee Toivontuottajissa, joka on osa Kirkko ja kaupunki -mediaa.
Työskennellyt aiemmin Ylen aikaisessa sekä paikallisissa Radio Westissä ja Radio Ykkösessä. Ennen toimittajaksi ryhtymistä työskenteli pitkään päiväkodin johtajana.
Kirsi Rostamon valinta
Radio Dein päätoimittaja Kirsi Rostamo valitsi esiteltäväksi Riitta Kalliorinteen työn ”Jouluradion äitinä”.
”Kalliorinteen ideoima Jouluradio tavoitti viime vuonna jo 713 000 kuuntelijaa viikossa.
Erityisesti arvostan hänen ennakkoluulotonta suhtautumistaan uusiin medioihin,
kykyä löytää nuoria lahjakkaita mediatyöntekijöitä ja rajatonta mielikuvitusta ja rohkeutta Jouluradion promoamiseen.
Kalliorinteen raikkaita ja radikaalejakin promoja ovat olleet Joululaulureivit Tavastialla, Hoosianna-video kuuntelijoiden esityksistä ja Yhteismaan kanssa toteutettu Joululaulupäivä. Hänen vahvuuksiaan on yhteistyö, ja viime jouluna Jouluradio soi jopa Yleisradiossa ja Joulumarkkinoilla Senaatintorilla.”
Uusimmassa lehdessä
- Työelämäprofessori Laura Saarikoski haluaa opettaa kannattavan journalismin tekemistä. Opiskelijoita kiinnostaisi enemmän se, miten jaksaa työelämää.
- Luottamushenkilön on oltava diplomaatti, sanoo A-lehtien Elisa Miinin
- Haastattelun ja taustakeskustelun raja on selvä vain periaatteena